Direkt till innehållet ?

Yrke i fokus: Kapitalrådgivare

Stock Magazine har träffat två kapitalrådgivare för att ta reda på vad som krävs i deras yrke och vilka egenskaper de tror är viktiga om man vill söka sig till yrket. För Petra Ljungberg, 33 år och kapitalrådgivare på SEB, är det viktigt att tala med kunden om placeringens syfte och att klargöra vilka risker denna innebär. Hon talar sig även varmt om den stora variation i arbetsuppgifterer som arbetet innebär.

Bli medlem i Aktiespararna

  • Förmåner värda 7639 kronor
  • Medlemskap endast 465 kronor
Läs mer

Hur hamnade du som kapitalrådgivare på SEB?
– Jag sommarjobbade i kundtjänst efter examen och tyckte det var väldigt kul. Så jag har börjat från början i banken. Jag gick bankens egna privatrådgivarutbildning, och gick sedan vidare till att arbeta med kapitalrådgivning.

Varför blev det just kapitalrådgivning?

– Jag har alltid varit intresserad av privatekonomi, och man blir ganska bred eftersom man får arbeta med många olika områden.

Vad finns det för krav hos er för att man ska få arbeta med kapitalrådgivning?

– Jobbar du mer än 50 procent med rådgivning måste du vara licensierad, så vi har alla en Swedseclicens, plus att man måste ha gått den interna rådgivarutbildningen. Att ha en ekonom- eller juristexamen är också vanligt.

Så vad har du för ansvar som kapitalrådgivare?

– Jag har ansvar för kundens relation till banken. Det är mitt ansvar att lägga upp en individuell handlingsplan för varje kund och se till att kunden får hjälp med det som just den kunden behöver hjälp med. Sedan måste man självklart uppfylla rådgivarlagen.

Men så länge du gör det, hur pass fri är du i din rådgivning?

– Mitt jobb är att lyssna på kunden och bestämma risknivå. Jag ska sålla och komma fram till vilka produkter som är lämpliga och intressanta för just den här kunden.

Hur många kunder har du i dagsläget?

– Just nu cirka 150-200 kunder, som jag har mer eller mindre kontakt med. Ju mer du lär känna kunderna, desto mer vet du vad som passar vem, och det är väldigt kul.

Och hur ser din typiske kund ut?

– Det är en stor variation i ålder och generellt har de 1-3 miljoner i placeringsvolym, men det finns självklart undantag.

Hur ofta tycker du att man ska komma på rådgivning?
– Minst en gång per år, men det beror på hur "självgående" ditt sparande är.

Är kunderna i regel insatta i sina placeringar?

– Det är olika, vissa är mycket insatta, andra inte alls. Men det ser jag som en av fördelarna med jobbet, att kunderna behöver hjälp på olika sätt. Att arbeta med de som är kunniga själva, gör att du själv blir vassare och mer fungerar som ett bollplank. Man får lägga nivån lite annorlunda mot de som kan lite mindre och då känns det som att du hjälper till på ett annat sätt.

Vad brukar kunderna fråga mest om?

– Vi talar mycket om risk, och det är även något som rådgivarlagen trycker mycket på. Vi talar också mycket om syftet med placeringarna, så att inte kunden tar större risk än hon faktiskt vill.

Apropå risk, hur riskbenägna är folk i dag?

– Jag har jobbat mycket i nedgång och jag tror att det är bra att ha varit med om en sådan period. Folk är nog mindre riskbenägna i dag även om jag tycker det börjar släppa lite grann nu. Folk generellt är mindre rädda, men betydligt mer medvetna. Det är nog en av fördelarna med den kraftiga nedgången.

Finns det någon speciell sparform som fått större uppmärksamhet på sista tiden?

– I år har kapitalpensionen fått mycket uppmärksamhet, den är ju förmögenhetsskattefri. Men det finns både för- och nackdelar med denna, så det gäller att ta hänsyn till kundens situation.

Vad har du själv för sparform?

– Jag har enskilda aktier, fonder och försäkring.

Och ungdomar, som kanske inte har så mycket pengar, har du något allmänt placeringsråd till dem?

– Fonder är ett bra alternativ. Östeuropa och Asien kan ge en bra tillväxt för en del av portföljen, men dessa placeringar svänger ju mer!

Om man nu inte tycker fonder är så roliga, ger ni även råd om enskilda aktieköp?

– Ja, vi bygger då våra rekommendationer på Enskilda Securities analyser.

Men är aktier en populär sparform bland dina kunder?

– Sparandet styrs faktiskt mer mot fonder och paketlösningar, trenden går mot att sprida sina risker på ett vettigt sätt. Men många tycker aktier är lättare att följa och att det är mer intressant så.

Hur ser då en typisk arbetsdag ut för dig?

– Dagen börjar med ett morgonmöte på 30 minuter då vår analysavdelning, Investment Strategy, går igenom aktuell makroekonomi och börsutveckling. Sedan har jag ofta två fysiska kundbesök på vardera en timme, och däremellan finns jag tillgänglig för kunder som ringer. Kundmötena kräver också en del för- och efterarbete.

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det är kombinationen av att hålla sig uppdaterad på marknaden, att få en bred kompetens, och självklart kundkontakten.

Vad har du att säga till de som är sugna på yrket?

– Läs ekonomi, det är bra att ha i botten. Sommarjobb eller extrajobb brukar sedan vara en mycket bra ingång. Då kan man känna efter om man tycker det är kul och om det är något man passar för.

Finns det några speciella personegenskaper man bör ha som kapitalrådgivare?

– Man ska vara social och lyhörd mot kund. Man bör också ha ett stort intresse för privatekonomi i stort.

Till sist en svår fråga: vad tror du att du gör om 10 år?

– Jag tycker att det jag gör idag är kul, så jag jobbar nog med privatekonomi, men kanske mer specialiserat än i dag.

 
 
ANNONSER