Betsson

Betsson stänger spelbutiken på Götgatan

Betsson AB Börsmeddelande

Betsson stänger spelbutiken på Götgatan

?Vår framtid är mobil, precis som våra spelare?

Sedan maj 2008 har Betssons spelbutik på Götgatan i Stockholm varit en samlingsplats för sport- och spelintresserade. Efter fem år har Betsson idag beslutat att stänga ned landets mest kända spelbutik ? en gång öppnad för att ge svenska spelare ökad valfrihet och samtidigt pröva den svenska spellagstiftningens förenlighet med EU-rätten.

-Våra kunder har sin spelbutik på hemmaplan. När vi nu uppnått våra mål med den fysiska butiken väljer vi istället att helt och hållet fokusera på vår butik i mobilen, som haft en enastående utveckling under året, säger Magnus Silfverberg, VD för Betsson AB.

När Betsson öppnade sin butik i maj 2008 var den en del i kampen att kunna erbjuda svenska konsumenter valfrihet även inom spel, vilket ledde till en långlivad kamp mellan Betsson och svenska myndigheter. Under åren har flera mer eller mindre kreativa försök gjorts för att förmå Betsson att stänga ned butiken, nu senast genom att förbjuda bordshockeyspel och flipperspel i lokalen.

-Butiken har varit viktig för Betssons och hela den svenska spelmarknadens utveckling. Nu när frågorna om spellagstiftningen varit uppe i högsta domstolen och det har bevisats att den står i strid med EU-rätten, känner vi att butiken spelat ut sin roll. Vi är stolta över vad vi åstadkommit och att vi har varit med om att förändra och skapa debatt runt den svenska spellagstiftningen, fortsätter Magnus Silfverberg.

Betsson satsning på mobilen har redan visat resultat. Under året har ett av Betsson AB:s operationella dotterbolag utvecklat en ny mobilsajt och så sent som i oktober lanserade bolaget också en av den nordiska marknadens första mobilapplikationer för spel om pengar utvecklad i Apples eget programspråk. En satsning som lett till mer än fyrdubblad omsättning för spel i mobilen.

- Allt som går att göra i en spelbutik kan idag göras från en dator, surfplatta eller telefon. Vår framtid är mobil, precis som våra spelare, säger Magnus Silfverberg.

Butiken kommer att stängas ner den 12 december 2013.

För ytterligare information, kontakta: Magnus Silfverberg, VD och koncernchef, tfn +46 (0)8 506 403 00, magnus.silfverberg@betssonab.com.