Direkt till innehållet ?

Inför kongressen i Norrköping: Valberedningen föreslår skifte på ordförandeposten

Johan Flodström, 63, tar över ordförandeklubban i Aktiespararna, och Lars Milberg, tidigare mångårig chef för förbundets intressebevakning, tar en plats i styrelsen. Så sker om en enhällig valberedning, under ledning av Jan Berglund, får sin vilja igenom på kongressen i Norrköping den 27 mars.

Valberedningen i Aktiespararna lanserar fyra nya namn till förbundsstyrelsen när kongressen ska besluta i frågan i Norrköping. Dessutom föreslås styrelseveteranen (sedan 1992) Johan Flodström, i dag vice ordförande i styrelsen, att ta över som ordförande efter Hans Tson Söderström, som svingat ordförandeklubban under en tvåårsperiod.

Johan Flodström, 63, har en lång karriär inom näringslivet bakom sig. Han har varit verksam som bolagsjurist i skogsbolaget Holmen, där han var chefsjurist under 15 år. Han har stor erfarenhet av aktiemarknadsfrågor, bland annat i egenskap av mångårig medlem i förbundets bolagskommitté där han idag är ordförande. Johan Flodström är också ledamot av Aktiemarknadsnämnden.

– Jag bedöms förmodligen besitta de grundvärderingar som efterfrågas av valberedningen, kommenterar Johan Flodström.

De fyra som valberedningen vill se som nya styrelseledamöter är:

  • Ingemar Gustafsson, 69 år, Helsingborg. Civilekonom med en lång rad ledande befattningar inom Ikeakoncernen på meritlistan. I dag har han styrelseuppdrag i bland annat ett antal Ikanobolag i Ikeagruppen.
  • Lars Milberg, 50 år, Ekerö. Advokat. Tidigare chef för Aktiespararnas intressebevakning, en tjänst som han lämnade efter en schism med förbundets dåvarande VD, Lars-Erik Forsgårdh, i december 2005.
  • Günther Mårder, 26 år, Bromma. Nu tillförordnad VD för Aktiespararna och tidigare ordförande i Unga Aktiesparare. Hans plats i styrelsen förblir vakant tills en permanent VD har rekryterats. Mårder studerar vid Handelshögskolan i Stockholm.
  • Jessica von Otter, 34 år, Stockholm. Informationschef hos Nordnet under fem år. Sedan i höstas är hon VD för kommunikationsbyrån Svensk Information, med nio anställda.

I övrigt föreslår valberedningen omval på två år för Mats Ekberg, Uddevalla, Inger Eriksson, Gällivare, och Johan Johansson, Boden.

Wictoria Glans (tidigare Häggström), Åkersberga, Jan Sandström, Södertälje, och Per-Egon Johansson, Stockholm, har alla avböjt omval.

Förbundsordföranden Hans Tson Söderström, som inte föreslås till omval,  kommenterar valberedningens förslag:

– När jag 2007 accepterade att kandidera till ordförandeposten i Aktiespararna skedde det med det uttryckliga förbehållet att det förelåg enighet om min kandidatur. Jag har varit inställd på att kandidera för ytterligare en mandatperiod av omsorg om kontinuiteten i styrelsearbetet under en krävande period med VD-skifte och anpassning av verksamheten till snävare ekonomiska ramar. Då valberedningen inför kongressen 2009 föreslår en annan kandidat till ordförandeposten lämnar jag idag mina förtroendeuppdrag inom Aktiespararna. Jag hoppas därigenom kunna medverka till en harmonisk kongress och till att ge den av valberedningen föreslagne ordföranden möjlighet att med full kraft hantera de viktiga framtidsfrågor som ligger på styrelsens bord.

Jan Berglund är ordförande i den valberedning som arbetat sedan årskongressen i Sundsvall i fjol:

– Vårt mål är att finna långsiktiga förslag, anpassade till hur styrelsens framtidsgrupp prioriterar vad förbundet ska satsa på de närmaste åren, säger Jan Berglund.

Fokus har legat främst på rekryteringar inom de två kompetensområden där valberedningen sett ett förstärkningsbehov. Dels har valberedningen velat ha en person med stor aktiemarknadskunskap, det vill säga en som har goda kontakter, kan regelverken och som kan ta tillbaka förlorad position och stärka förbundets förtroende på aktiemarknaden, dels en person med hög kunskap om kommunikation, PR och massmedier.

– Vi är glada över att ha lyckats besätta dessa viktiga styrelseposter (Lars Milberg och Jessica von Otter), säger Jan Berglund.

Milberg gör nu alltså comeback i Aktiespararna efter drygt tre års bortavaro:

– Jag är glad över att åter få möjlighet att arbeta med Aktiespararna och är beredd att göra en insats för förbundet. Jag beklagar den konflikt som uppstod innan jag lämnade Aktiespararna 2005 och tar min del av ansvaret. Styrelsen har viktiga och svåra uppgifter framför sig. Jag ser fram emot att få arbeta med dessa.

Lars-Erik Forsgårdh kommenterar Lars Milbergs nominering till en plats i förbundsstyrelsen:

– Jag förstår att valberedningen har sökt den särskilda kompetens och erfarenhet som Lars Milberg har. Lars och jag har lagt den gamla konflikten bakom oss. Jag önskar förbundet och Lars all framgång i deras viktiga arbete.

Relaterade länkar
"Ordförandeskifte i Aktiespararna"
(Aktiespararna, pressmeddelande, 2009-02-19)
Webbradio: "Nytt avhopp från Aktiespararnas ledning"
(SR Ekot, 2009-02-19)
Webb-TV: ”Det finns många starka viljor”
(DiTV, 2009-02-19)

 

Kommentarer

  1. bojo2009-02-19 12.34

    Hade inte valberedningen kunnat besinna sig lite i det här känsliga läget, när så mycket annat redan hänt och står på spel i organisationen?
    Det här öppet demonstrerade inre sönderfallet riskerar att leda förbundet samma väg och till samma resultat som de samtidiga händelserna i Saab.
    • PerH2009-02-19 12.45

      Som medlem önskas en rapport från tidigare VD:n om problemen i organisation. Den önskas i god tid före stämman. Någon d-a ordning måste det vara, även om det inte är ett parti!


      2008-12-09 17.05 Aktiespararen

      Som "en på botten" blir man bekymrad och oroad när man nu läser om ytterligare konflikter som sätter strålkastarljuset på Aktiespararna. Något som händer när tidigare konflikter just höll på att försvinna in i skuggan. Och inget blir bättre av att de inblandade inte verkar tala ur skägget.

      Istället för den traditionellt kollektivistiska svenska attityden att ”det här tar vi och målar över internt” så borde medlemmarna få en ingående genomlysning av vad som lett till dagens konflikt. För Aktiespararna är inte en politisk förening eller ett fackförbund där regeln att en ”partipiska” skall tvinga fram ett grupptänkande gäller.

      Det kan bli väldigt negativa konsekvenser om problem soppas under mattan för att ”de blir bäst för alla inblandade”. För det finns säkert fler än en som förstår att det som kortsiktigt blir bäst för de inbladade på toppen inte behöver bli bäst för organisationens medlemmar. Risken är att det är ett beteende som blir dåligt för medlemmarna på kortsikt och risken är väldigt stor att det kommer att skada medlemmarna på lång sikt. Medlemmarna på botten som i allra högsta grad är inblandade även om de ofta glöms.

      Skada medlemmarna lika med skada organisationen. För när en organisation börjar rulla ut konflikter på löpande band höjs en röd varningsflagga. Kan organisationen ha drabbats av ett systematiskt organisatoriskt problem? Först berg och dalbanan när Forsgårdhs ”avtackades” och nu snurrar karusellen igen. Regeln säger att det oftast lönar sig att ta kortsiktig skit för att skapa långsiktig reda.

      Nej i den krisekonomi som vi just nu befinner oss i och den press som krisen ställer på börsen är det extra viktigt att problemen kritiskt presenteras av respektive falang. Allt för att Aktiespararena inte skall omvandlas till en sekt som styrs av inre kärnas särintressen istället för medlemmarnas aktiesparintressen. För det kan inte vara någon överraskning att det finns fler än en grupp som över tiden försökt använda organisationen.

      Så blotta misstanken att man nu på toppen skall försöka baxa in en jasägare gör att medlemmarna bör få en ingående redogörelse om de konflikter som lett till dagens situation. Och sedan en debatt med medlemmarna om hur framtiden skall organiseras. Det känns inte bra att först få ta del av konflikten i Dagens Industri.

      Per Holmlund
      Ständig medlem 9540945
      • sture g2009-02-19 19.29

        På svd.se har man intervjuat valberedningens ordförande Jan Berglund och där kan man läsa bl.a. följande :

        Valberedningens ordförande Jan Berglund bekräftar att Tson Söderströms syn på Aktiespararnas inriktning är en av de frågor som fällt honom. Men det har också funnits en annan viktig tvistefråga:

        – Det finns många som inte tycker att han har skött ekonomin och så vidare. Han tar konsekvensen av det, och jag tycker att det är starkt av honom att avgå.

        Men, tillägger Berglund, avhoppet ”sätter valberedningen lite på pottan” eftersom det skedde så nära inpå stämman.

        – Då har vi inte haft någon chans att gå ut och leta efter den där perfekte ordföranden, säger han.


        I stället gick budet till en intern kandidat: Vice ordförande Johan Flodström.

        – Det är ingen utåtriktad estradör som Hans, men han är fantastiskt kunnig och han har varit med ända sedan jag själv satt i förbundsstyrelsen för över 12 år sedan.

        Men du hade helst sett en extern kandidat?

        – Hade vi haft tid, svar ja.

        Herr Berlund vad menar ni?
        • Edwin2009-02-20 00.46

          Sluta med tramset i ankdammen! Jag anser att både styrelse och valberedning bör avgå direkt! Sedan kan kanske verksamheten startas om med privatpersoner, på ideell basis, som drivs av aktiesparande och inte makt!
          • arne westesson2009-02-20 03.42

            Visst är det bra att Milberg kommer tillbaka och att Mårdner komer in.Men måste det ske till priset av ordförandeskifte?Räcker det inte med att VD har avgått?Det börjar bli tradition att aktiespararnas valberedning ställer till problem.När skall vi få den arbetsro vi behöver?
            • bojo2009-02-20 12.25

              Medlemmarna har egentligen aldrig fått någon klar bild av vad det år efter år kivas om i ledningen för Aktiespararna och inte heller får de kongressdelegater som år efter år ska utse styrelseledamöter information om var de olika kandidaterna står i de frågor som vållat tvisterna. Det är hög tid att papperen nu läggs på bordet så det blir synligt för alla.

              När såpan Aktiespararna nu tar ytterligare en vända, är bilden fortsatt oklar. Hans Tson Söderström avgår enligt egen utsago för att valberedningen inför kongressen 2009 föreslår en annan ordförandekandidat. Det låter trovärdigt, liksom det mesta låtit som han yttrat under sin tid på posten.

              Men enligt vad valberedningens ordförande Jan Berglund säger till SvD så avgår Söderström pga. sin uppfattning om förbundets inriktning och att han skulle fått kritik för att inte ha skött förbundets ekonomi. Berglund tycker ”det är starkt av honom att avgå.”. Dock anser Berglund att avhoppet ”sätter valberedningen lite på pottan” eftersom det skedde så nära inpå stämman.

              Så har valberedningen således inte alls föreslagit någon annan kandidat till ordförandeposten? Då heller inte gjort det vid en sen tidpunkt så att den själv tidsmässigt ”satt sig på pottan?” Väl sittande på pottan har man sedan av tidsnöd t.o.m. tvingats utse en ordförandekandidat som man egentligen inte vill ha! Nu ska således denne olämplige kandidat med sin styrelse rekrytera en ny VD! Man kan undra hur många kvalificerade VD-kandidater som nu är beredda att ställa sig till förfogande för ett jobb i denna såpamiljö.

              God bless Aktiespararna!
              • Maud Nacka2009-02-20 13.53

                Mot bakgrund av att Lars-Erik Forsgårdh och Lars Millgård har lagt den gamla konflikten bakom sig föreslår jag att båda två ingår i förbundsstyrelsen. Båda har den särskilda kompetens och erfarenhet som Aktiespararna är i stort behov av. Båda innehar en stor respekt hos näringslivets makthavare och det får vi medlemmar i Aktiespararna inte kasta bort på grund av gammalt groll, skriver
                Maud/Nacka

                Begrav allt gammalt groll och
                • sture g2009-02-20 22.32

                  På svd.se har man intervjuat valberedningens ordförande Jan Berglund och där kan man läsa bl.a. följande :
                  Valberedningens ordförande Jan Berglund bekräftar att Tson Söderströms syn på Aktiespararnas inriktning är en av de frågor som fällt honom. Men det har också funnits en annan viktig tvistefråga:
                  – Det finns många som inte tycker att han har skött ekonomin och så vidare. Han tar konsekvensen av det, och jag tycker att det är starkt av honom att avgå.
                  Men, tillägger Berglund, avhoppet ”sätter valberedningen lite på pottan” eftersom det skedde så nära inpå stämman.
                  – Då har vi inte haft någon chans att gå ut och leta efter den där perfekte ordföranden, säger han.
                  I stället gick budet till en intern kandidat: Vice ordförande Johan Flodström.
                  – Det är ingen utåtriktad estradör som Hans, men han är fantastiskt kunnig och han har varit med ända sedan jag själv satt i förbundsstyrelsen för över 12 år sedan.
                  Men du hade helst sett en extern kandidat?
                  – Hade vi haft tid, svar ja.
                  HERR BERGLUND VI VÄNTAR FORTFARANDE PÅ ERT SVAR - VAD MENAR DU MED DETTA?
                  • Sten2009-02-22 09.13

                    Det börjar osa katt!
                    • aket2009-02-22 16.36

                      Det är kris överallt så helt logiskt även i vår förening, där starka intressen måste brytas mot varandra. Såsom i en spegel...
                      De som föreslås har ju varit med om många berg- och dalsbanor i sina liv och även i vår aktievärld, vilket ger eftertanke, dimension och förhoppningsvis stabila tankar och idéer i den osäkra frantiden. Vad vi minst av allt be3höver är uppslitande inre strider inför öppen medieridå.
                      Jag tror avågende ordförnden har gjort en sund bedömning. Instämmer i att Forsgårdh skulle vara en tillgång i styrelsen i någon funkton- Jag önskar lycka till för förslaget från Valberedningen.
                      aket
                      • bojo2009-02-22 17.50

                        Den här artikeln på hemsidan redogör för valberedningens förslag. Varför intervjuas där Forsgårdh om detta, en f.d. anställd tjänsteman i kansliet, pensionerad för ca tre år sedan? Han berörs i den rollen inte det minsta av om förbundet väljer in Millberg i styrelsen. Det här är väl en angelägenhet uteslutande för medlemmarna och deras förtroendevalda.
                        • bellanotessan2009-02-22 18.24

                          Mycket intressant fråga som sture g ställer till valberedningens ordförande.

                          VAD MENAR NI?

                          Som förtroendevald vill även jag ha besked.
                          Ska vi ha en valberedning som talar i gåtor och vägrar lämna besked till sina medlemmar?

                          tessan
                          • bellanotessan2009-02-22 19.01

                            För att få slut på denna såpa och den alltmer tydliga maktstrid inom föreningen föreslår jag att ombuden på årskongressen väljer

                            att avsätta den nuvarande valberedning som helt har förbrukat sitt förtroende hos majoriteten av ombuden

                            att omvälja sittande ordförande i avvaktan på en ny valberednings arbete.

                            att ombuden tar sitt ansvar att inte bara slentrianmässigt utse ledamöter till valberedningen. Som det nu är måste det ifrågasättas om ledamöterna har kompetens för uppdraget, eller om dessa är en del av pågående maktkamp.

                            I dessa svåra tider behöver aktiespararna en enad front för att stärka spararnas intressen. Den enigheten uppnås INTE genom att sopa problemen inder mattan.

                            Informera lokalavdelningarnas representanter så vi slipper ta del av alla kryptiska förklaringar. "Kanske" finns det kunnigt folk ute i lokalavdelningarna.
                            Det är väl ändå vi som ska välja styrelse, eller?

                            tessan
                            • bellanotessan2009-02-22 19.07

                              I övrigt vill jag helt instämma i bojo,s inlägg 2009-02-20.
                              Kloka ord.
                              Hur ska vi ledamöter kunna rösta fram lämpliga personer när vi inte vet var dom står i de olika frågorna.
                              Valberedningen borde här bli tydligare i sitt arbete.
                              tessan
                              • Sten2009-02-22 20.06

                                Jag håller med Bojo. Är det en kupp på gång?
                                Det osar katt!
                                • Björn Söderström2009-02-24 15.32

                                  Aktiespararna är en intresseorganisation.

                                  Man borde söka ta till vara medlemmaras intresse.

                                  Förbättra demokratin.Inte lätt för en medlem göra sig hörd.
                                  Först måste man se till komma in i en lokalavdelningsstyrelse.

                                  Sedan utses till kongressledamot.
                                  De är de enda som har rösträtt.

                                  Man kan undra om denna ngt konstlade "demokrati" kan garantera att medlemmarnas intresse tas till vara på bästa sätt.

                                  Dags förbättra demokratin.

                                  Att sen få läsa att man från valberddningen säger sig ha velat ha en ordförande UTIFRÅN
                                  är minst sagt märkligt.

                                  Ordförande skall väljas inom organisationen.

                                  Att välja ngn som kanske inte ens är medlem ter sig som ett fattigdomsbevis.Föutom att det nog krävs att man är medlem.Gärna egagerad dylik.

                                  Johan har en lång erfarenhet.
                                  Har dessutom ställt upp unde många år.TAR
                                  INTE ENS UT ARVODE för detta.

                                  Avgående ordf.ville ha höjt arvode-vilket förra kongressen dessvärre gick på!!

                                  Björn Söderström