Direkt till innehållet ?

Bubbelvarning i Teslaaktien

Att hajpade amerikanska elbilstillverkaren Tesla förra veckan ett tag passerade GM i börsvärde har gjort många konfunderade. Eller att Tesla, med drygt 76 000 sålda bilar förra året, är värderat högre än Ford, med 6,6 miljoner sålda bilar under motsvarande period.

Bli medlem i Aktiespararna

  • Förmåner värda 10 027 kronor
  • Medlemskap endast 595 kronor
Läs mer

DI:s analytiker Magnus Dagel skriver att han i höstas rekommenderade sälj, vilket i efterhand var ett riktigt dåligt råd. Men samtidigt skriver han: ”Aktien var en bubbla då och är en ännu värre bubbla nu”.

Värderingen av Tesla bygger enligt honom inte på fundamenta. Efter en ovanligt lång börsuppgång är riskviljan på topp, centralbankerna har pumpat upp världens penningmängd och räntorna är jättelåga. Till det kommer ett teknikskifte till elbilar och det råder en enorm hajp runt Teslas vd och grundare Elon Musk. Sammantaget har det här lett till att analytiker har slutat räkna och bara hänvisar till mjuka värden.

Är det möjligt?

Men om man tittar på siffrorna så är bilbranschens genomsnittliga p/e-tal 7 i år. Tesla är nu värderat till 437 miljarder dollar. Om vi antar det generösa p/e-talet 14 för Tesla på grund av goda tillväxtmöjligheter innebär det att Tesla måste göra en vinst på 31 miljarder dollar för att motivera dagens värdering, skriver DI. Är det möjligt?

För närvarande har Tesla aldrig gjort någon helårsvinst. För att nå upp i bilindustrins genomsnittliga nettomarginal i år på 5,3 procent skulle Tesla behöva sälja för 600 miljarder kronor för att nå upp till 31 miljarder. Det betyder ett sexfaldigande mot dagens nivåer.

"Har sprungit iväg"

Nästa år ska Tesla börja sälja volymbilen Model 3. Om snittintäkten per bil då skulle falla från dagens 787 000 kronor per bil till 500 000 kronor skulle Tesla behöva sälja 1,2 miljoner bilar.

Enligt DI:s Magnus Dagel innebär dagens värdering att aktiemarknaden har ”sprungit långt, långt i förväg men kan drömma ett tag till”. Han tror att när de stora biltillverkarna på allvar är igång med sin elbilsproduktion runt 2019–2020 kommer bubblan att spricka.

Sverker Brundin

 
 
ANNONSER
Kommentera artikeln

Genom att kommentera godkänner du våra villkor.

Villkor för kommentering

Här kan du kommentera artiklar på Aktiespararnas webbplats. Du kan analysera och kritiskt granska innehållet. Sakliga, fyndiga och välskrivna kommentarer för debatten framåt.

Aktiespararna har rätten att ta bort kommentarer som är opassande eller som inte följer Sveriges lagar.

Kommentarerna får inte innehålla:

  • Påhopp och/eller smutskastning av personer eller företag.
  • Kommersiella budskap
  • Icke relevant information som inte rör forumet och webbplatsens huvudområde
  • Stötande kommentarer
  • Uppmaningar till brott
  • Hets mot folkgrupp
  • Innehåll som strider mot personuppgiftslagen
  • Innehåll som strider mot upphovsrättslagen (citera gärna men ange källa)
  • Innehåll som anses vara falsk i syfte att bedra andra besökare

Skribenter garanteras anonymitet. IP-adresser kan dock lämnas ut om polis/åklagarmyndighet eller domstol så kräver.

Om artikeln

Börsen