16. 2010-02-15 18.02Vad är skillnaden mellan Aktiedirekt eller Avanza?
Spelar det någon roll för mig som tänker börja med ca 10 000 kr vilket jag väljer?/ Ingrid #13
Skillnaden mellan de två huvudkonkurrenterna i lågprissegmentet är inte stor.
Aktiedirekt presenterar sig som marknadens enklaste och billigaste sparsajt och ingår i Nordnetkoncernen. 9 kronor i minimicourtage och aldrig någon depåavgift.
"Avanza mini", kostar även de 9 kronor. Men är flera dollar dyrare om man avser att handla på den amerikanska börsen.
Valet blir till en del en fråga om huruvida man gillar "layouten", på den ena eller andra sidan.
De allra flesta har valt Aktiedirekt.
Vad köper man om man har 10.000 kr?
Frågan sammanhänger med en annan, nämligen hur länge du tänker dig att behålla aktierna. Köper du långsiktigt "för alltid", så är Hennes & Mauritz ett bra val.
De tre aktier som gått bäst på börsen av alla - genom tiderna - räknat från det att de noterades är nämligen: Hennes & Mauritz, Ratos och Latour.
Jag tycker själv att både Investor och Industrivärden är lämpliga aktier att äga i en långsiktig depå. De kan liknas med breda sverigefonder, men med mycket lägre förvaltningsavgift.
Investmentbolag, som Ratos, Investor och Latour kan proffesionellt och fördelaktigt, förnya den underliggande portföljen, utan att du som aktieägare behöver bekymra dig. Därför passar de som långliggare som bas en långsiktig depå.
...