Aktiespararna

ABGSC: Här är de två bästa aktierna i konsumentsektorn

Av Elin Hanspers
19 mars 20243 min lästid
ABGSC:s analytiker Fredrik Ivarsson synar konsumentsektorn .
ABGSC:s retailanalytiker Fredrik Ivarsson lyfter i ett studiosamtal fram sina favoritaktier inom retailsektorn.

I ett studiosamtal pratar ABGSC:s retailanalytiker Fredrik Ivarsson om sin syn på retailsektorn. Sektorn har haft ett par tröga år och i det senaste kvartalet uppvisade konsumentbolagen fortsatt svag tillväxt. Dock är lönsamheten på väg upp, och konsumentförtroendet likaså, samtidigt som reallöneökningar talar för segmentet.

”Konsumentsektorn värderas med cirka 10 % rabatt relativt övriga marknaden. Visibiliteten är dock fortsatt låg, inte minst i de mer cykliska delsektorerna. Vissa ocykliska segment utvecklas dock starkt, särskilt bolag som gynnas av att konsumenten letar lägre priser”, säger han.

Dessutom nämner han att e-handelssektorn befinner sig i en återhämtningsfas, där motvinden från höga kostnader och tuffa jämförelsetal avtar.

Gillar H&M och Rugvista

Han lyfter också fram två favoritaktier inom retailsektorn just nu.

Först ut är H&M, som har rekylerat ned cirka 20% i år, vilket han ser som en bra ingång.

Han menar att H&M är i en återhämtningsfas, där man varit i en trög period vad gäller tillväxt och lönsamhet under många år, men där marginalen bottnat ur och är på väg upp.

Något han återkommer till är att H&M är ett marginalexpansionscase.

”Man har haft en negativ lönsamhetskurva under många många år. Nu har vi som sagt sett den bottna ur och väntar oss en marginalexpansion upp till 8% jämfört med 5,7% förra året” säger han.

Det som väntas driva expansionen är externa medvindar, såsom sjunkande fraktpriser, priser på råmaterial och delvis en valutamedvind.

Vidare menar han att vinsten per aktie förväntas öka med 75% i år.

”Även ur ett värderingperspektiv tycker vi inte att aktien ser särskilt stretchad ut på de här nivåerna”, säger han.

ABGSC rekommenderar köp med riktkursen 175 SEK

Nästa aktie han tar upp är Rugvista, en e-handlare som säljer mattor på nätet.

Fredrik Ivarsson pekar på att kombinationen genomsnittlig orderstorlek på på 2 500 kronor tillsammans med en bruttomarginal på över 60% gör att bolaget kan lägga mycket pengar på marknadsföring, vilket är en grund för att kunna växa som e-handelsföretag.

Dessutom har företaget gjort plattformsförbättringar som förbättrat konverteringsgraden och den organiska prestandan.

”Plattformsförbättringar i kombination med en intressant kategori överlag gör att vi tycker om den här aktien som vi tror kommer kunna växa försäljningen omkring 10% om året de närmsta 3 åren. Och vi ser också viss uppsida på marginalen som är tvåsiffrig, säger han.

Vidare ses en vinsttillväxt på över 20% tillsammans med en stark balansräkning med nettokassa på över 100 miljoner kronor.

Värderingen ses som mycket attraktiv med låga multiplar och ABGSC:s rekommendationen är köp med riktkurs 80 kronor.

LÄS MER: Swedbank: Fortsatt övervikt i aktier - optimismen håller i sig

LÄS MER: Aktien backar - men vi tror på starkt 2024


Dela med dig