Aktiespararna

Kraftigt ras efter vinstvarning

Av Nyhetsbyrån Direkt
4 juli 20173 min lästid

Net Insight inkom under tisdagsmorgonen med en vinstvarning.

I det andra kvartalet väntas intäkterna ha minskat med cirka 30 procent och ligga inom intervallet 90 till 95 miljoner kronor.

På fråga från Nyhetsbyrån Direkt om de bakomliggande orsakerna till vinstvarningen är av temporär natur - eller om vinstvarningen kommer att få mer långtgående konsekvenser för bolaget - hänvisar Net Insights vd Fredrik Tumegård till tisdagsmorgonens pressmeddelande och uppgiften om att omsättningen för andra halvåret 2017 väntas komma in i linje med samma period 2016.

Följdfrågan om återhämtningen under det andra halvåret även är aktuell för lönsamheten i bolaget får svaret:

"Vi uttalar oss inte om det", säger Net Insights vd Fredrik Tumegård till Nyhetsbyrån Direkt.

Rörelseresultatet i det andra kvartalet 2017 väntas hamna inom på en förlust mellan 25 till 30 miljoner kronor. Det kan jämföras med en vinst på 12 miljoner kronor under samma period för ett år sedan.

När Net Insight går in i det andra halvåret 2017 möter bolaget ett rörelseresultat på knappt 19 respektive strax under 14 miljoner kronor för jämförelseperioderna för det tredje och fjärde kvartalet 2017.

Net Insight refererar i tisdagens pressmeddelande bland annat till att försäljningen 2016 påverkades positivt av flera globala evenemang, bland annat sommar-OS i Brasilien och fotbolls-EM i Frankrike.

Vid en titt på evenemang under 2018 väntar både ett vinter-OS i Pyeongchang, Sydkorea samt fotbolls-VM i Ryssland.

"Stora event har alltid drivit Net Insights försäljning och Net Insight har en väldigt stark ställning i samband med de här eventen. Då innebär det oftast att alla mediala producenter investerar i ny teknik och uppdaterar sina programvaror. Men det finns inga garantier för att vi på något sätt har de affärerna i bagaget", säger Net Insights finanschef Thomas Bergström och fortsätter:

"Det här är ett resultat av en tillfällig ojämnhet så vi kan nog inte uttala oss om 2018 och 2019".

Fredrik Tumegård påtalar den förändring som den globala mediemarknaden befinner sig i. TV-mediet har enligt Fredrik Tumegård gått in i en tredje generation med vad bolaget kallar Live OTT, vilket möjliggörs med Net Insights Sye-plattform. Ett exempel på en sådan lösning är standardbilracingen STCC där tittarna kan välja att följa tävlingarna vid sidan av banan, inifrån bilarna eller kanske dela skärmen genom att se tävlingen från två förares perspektiv samtidigt.

Till skillnad från andra generationens streaming möjliggör tredje generationen att tittarna är mer engagerade än i andra generationens strömmade tjänster (streaming). Genom att få tittarna mer engagerade är förhoppningen att öka tiden som tittarna följer tävlingarna och därigenom öka värdet på reklamförsäljning och i sin tur ökar värdet på visningsrättigheterna.

Vid 11.45 på tisdagen så var aktien ned nästan 22 procent.

Dela med dig