Direkt till innehållet ?

Stor Aktiekväll bjöd på spännande inblickar i dagens och morgondagens digitala samhälle

De cirka 170 deltagarna i årets Stora Aktiekväll i Aktiespararna Falun/Borlänges regi den 10 november fick spännande inblickar i såväl dagens som morgondagens digitala samhälle. Tre intressanta presentationer från Trafikverket, Autoliv och Bahnhof inledde kvällen som efter fikapausen avslutades med en blick in i framtiden med hjälp av representanter från Högskolan Dalarna och Framtidsmuseet i Borlänge.

Cirka 170 besökare slöt upp till den Stora Aktiekvällen kring temat IT i Dalarna Science Park och i utställningshallen återfanns bl a Bahnhof och dess VD Jon Karlung som fick många frågor kring internetuppkopplingar.

 Foton: Rolf Egil Bergström

Från Trafikverket medverkade Ingemar Lewén som är ansvarig för deras BIM-projekt. Han ställde upp med kort varsel sedan Hexagons representant tvingats lämna återbud.

BIM – en teknisk revolution

- Byggnadsinformationsmodellering (BIM) är något av en teknisk revolution som har använts inom byggbranschen i några år och som nu också blir allt vanligare som arbetssätt i anläggningsbranschen. BIM används för att skapa en digital modell av en anläggning. Modellen innehåller mängder av information om varje enskilt objekt som lagts in som en del av anläggningen. Med modellen kan du visualisera hela anläggningen, förutsäga kostnader, undvika kollisioner och jobba mer effektivt, berättade Ingemar Lewén.

Anläggningsprojekt i miljardklassen

  Trafikverket är Sveriges största byggherre som varje år genomför flera anläggningsprojekt i miljardklassen. Genom att införa BIM i Trafikverket räknar man med att göra stora besparingar och ser BIM som framtidens arbetssätt inom hela branschen.

Moderatorn Claes-Göran Olsson från Aktiespararna passade på att ställa några kompletterande frågor till Ingemar Lewén från  Trafikverket

 
- Som en dominerande aktör inom anläggningsbranschen kan vi också aktivt medverka till införandet av BIM i hela den svenska anläggningsbranschen.


- Vi tar nu själva ett första steg i detta genom att ställa krav på BIM i alla upphandlingar inom nya investeringar från och med 2015. Nästa steg blir att införa BIM i planering och förvaltning. Målet är att använda BIM i hela anläggningens livscykel från planering till underhåll och förvaltning, sa Ingemar Lewén.

Se videoidntervju här!


Autoliv – världsledande på fordonssäkerhet

 Autoliv är först och främst ett säkerhetstekniskt företag som i en värld av fordonspassagerarsäkerhet var  först med att introducera  två- och trepunktsbälten och krockkuddar för front- och sidokollisioner.

-Vi var också först med att lansera pyrotekniska bältessträckare och skyddssystem för att förhindra påkörning av fotgängare, berättade Thomas Jönsson, (bilden) informations- och IR-ansvarig på Autoliv.
 
- I över 60 år har Autoliv fokuserat på den för oss viktigaste frågan, nämligen att rädda liv! Våra innovativa produkter sparar varje år 30.000 liv och förhindrar 10 gånger så många skador. Med vårt breda utbud av produkter och system är vi idag klart marknadsledande inom bilsäkerhet, konstaterade Thomas Jönsson.

Auoliv har idag 67 000 anställda och en omsättning på ca 10 miljarder dollar fördelade i ungefär lika stora delar i Europa, Asien och Amerika.

Förarlösa bilar

 
Mycket av intresset ligger ju idag kring framtidsprojekten om förarlösa bilar eftersom drygt 90 procent av alla olyckor hänger samman med mänskliga misstag.

- Vi tror att självstyrande bilar finns i kommersiell produktion runt 2020, men om man ser mot en framtid med helt förarlösa bilar där alltså passagerarna kan ägna sig åt hela andra aktiviter så får vi nog fästa blicken längre fram än så, menade Thomas Jönsson. Fram till dess att hela fordonsmarknaden ser ut så får vi nog räkna med 30 – 40 år och fram till den dagen så får vi fortsätta att förse våra kunder med passiv säkerhet i form av framförallt bälten och kuddar.

Se videointervju här!

Bahnhof vill bli en av de ”stora”

 Internetleverantören Bahnhof som grundades 1994 talet i Uppsala representerades av VD:n och storägaren Jon Karlung som kom in i företaget något år efter start. Idag är företaget ett utmanare till telekomjättarna och erbjuder sina kunder bredbandstjänster, molntjänster och webbhotell.

- När det gäller infrastruktur är vi idag i världsklass, menar Jon Karlung.

Noterat på Aktietorget

Företaget har idag kontor i förutom Stockholm och Uppsala i Borlänge, Umeå, Göteborg och Malmö med totalt över 200 anställda och 220 000 kunder. Den senaste omsättningen ligger på 800 miljoner och med en vinstmarginal på 12 procent så står företaget i dag på fast grund. Borlänge kommun, SSAB Tunnplåt, Trafikverket, Stora Enso Kvarnsveden och Landstinget Dalarna tillhör den stora kundskaran bara i Borlänge. Man finns också med i cirka 200 olika stadsnät runt om i Sverige.

Finansiellt är Bahnhof noterat på Aktietorget sedan december 2007 då aktien kunde köpas för 8 kronor. Som högst har den haft en kurs på 212 och ligger nu strax under 175 kr. Omsättningmässigt skulle bolaget kunna noteras på en större lista.

De Unga Aktiespararna Magnus Jonsson t.v. och Philip Hung passade på att informera om sin verksamhet för besökarna på utställningen.


- Men vi tycker det är en fördel och en prismässigt bra tjänst att ligga på Aktietorget. Vi slipper då dras in i kostsamma operationer och så slipper vi bli belägrade av ”Stureplansmaffian” som en konkurrent råkade ut för vid notering på OMX.

- Vi har nu siktet inställt på att ta nya marknadsandelar och bli en av de riktig stora på marknaden och vi kommer också att söka oss in på nya segment, sa Jon Karlung avslutningsvis.

Se videointervju här!

Den digitala framtiden

 Med hjälp av 2 representanter från Högskolan Dalarna, utvecklingsledaren Jan Svärdhagen och doktoranden i media, Marit S Nybelius samt kommunikatören Lena Lagestam från Framtismuseet avslutades kvällen med ett försök att blicka in i den digitala framtiden som blev på spännande och lite skrämmande. Dock kom alla, inklusive samtalsledaren Rolf Egil Bergström, överens om att se framtiden an med tillförsikt.

- Teknikutvecklingen går inte att stoppa, men vi kan försöka styra den så att negativa effekter undviks så långt det går, menade man.

Jan Svärdhagen och Marit S Nybelius (t.h.) samtalade tillsammans med Lena Lagestam från Framtidsmuseet om den digitala framtiden.

Här bjuder vi på lite mingel från kvällen:

 
 
ANNONSER
Kommentera artikeln

Genom att kommentera godkänner du våra villkor.

Villkor för kommentering

Här kan du kommentera artiklar på Aktiespararnas webbplats. Du kan analysera och kritiskt granska innehållet. Sakliga, fyndiga och välskrivna kommentarer för debatten framåt.

Aktiespararna har rätten att ta bort kommentarer som är opassande eller som inte följer Sveriges lagar.

Kommentarerna får inte innehålla:

  • Påhopp och/eller smutskastning av personer eller företag.
  • Kommersiella budskap
  • Icke relevant information som inte rör forumet och webbplatsens huvudområde
  • Stötande kommentarer
  • Uppmaningar till brott
  • Hets mot folkgrupp
  • Innehåll som strider mot personuppgiftslagen
  • Innehåll som strider mot upphovsrättslagen (citera gärna men ange källa)
  • Innehåll som anses vara falsk i syfte att bedra andra besökare

Skribenter garanteras anonymitet. IP-adresser kan dock lämnas ut om polis/åklagarmyndighet eller domstol så kräver.

Om artikeln