Direkt till innehållet ?

Aktiespararna föredrar ZF:s bud – börskursen dock högre

Av de två liggande buden – ZF:s 120 kr per aktie och Knorr-Bremses 125 kr per aktie - rekommenderar Aktiespararna ZF:s, eftersom detta både har stöd av Haldex styrelse och har konkurrensmyndighetens godkännande. Knorr-Bremses bud riskerar motstånd av konkurrensmyndigheterna och kan därmed falla. Aktiespararna bedömer att 120 kr är ett förmånligt pris med hög budpremie.

Per 23 september var dock börskursen högre, ca 127 kr. Förbundet vill därför uppmärksamma medlemmarna på möjligheten att sälja över börs till ett högre pris än båda buden. Utsikterna för en senare höjning från ZF av liggande budet 120 kr är svårbedömt, samtidigt som de som accepterar ZF:s bud kommer få ta del av en sådan höjning.

”Budstriden i Haldex är unik eftersom de största ägarna säljer till den budgivare som erbjuder det näst högsta budet, samt då styrelsen i budbolaget rekommenderar det lägre av de två buden. Haldex-styrelsen poängterar risken för att det högre budet faller. Också det lägre budet kan dras tillbaka, även om det inte är lika troligt”, säger Josefine Gunnarsdottir, tillförordnad chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Aktiespararna ber sina medlemmar notera att:

-  En budstrid pågår mellan ZF Friedrichshafen (ZF) och Knorr-Bremse (K-B). ZF har höjt sitt bud två gånger, senast till 120 kronor, vilket är lägre än K-B:s 125-kronorsbud.

- ZF:s bud rekommenderas av Haldex styrelse, medan K-B:s bud är fientligt.

- Såvitt känt äger, ZF 21,2 procent och K-B 14,9 procent i Haldex och budgivarna kan därmed, var för sig, blockera tvångsinlösen.

- Båda buden förutsätter 50 procents acceptgrad, ett krav som dock kan överges.

- KB:s bud har, till skillnad från ZF:s, hittills inte fått myndighetstillstånd. Haldex styrelse anser att ett sådant tillstånd kräver längre handläggningstid för K-B än för ZF.

- De som lämnade in aktier i det tidigare budet från SAF-Holland har fått dem tillbaka.

- Anmälningstiden avslutas 3 oktober för ZF:s bud, respektive 5 december för K-B:s bud. Senast dessa datum kan, i skriftlig form, gjord accept återtas i respektive bud.

- Budinformation från K-B förväntas inom kort skickas till Haldex ägare per post. Aktiespararna har inte tagit del av K-B:s budprospekt.

Stockholm den 26 september 2016

Josefine Gunnarsdottir
tillförordnad chef marknadsbevakningen, Aktiespararna

För ytterligare kommentarer, kontakta: Åsa Wesshagen, tel. 076-2806091

ANNONSER
Kommentera artikeln

Genom att kommentera godkänner du våra villkor.

Villkor för kommentering

Här kan du kommentera artiklar på Aktiespararnas webbplats. Du kan analysera och kritiskt granska innehållet. Sakliga, fyndiga och välskrivna kommentarer för debatten framåt.

Aktiespararna har rätten att ta bort kommentarer som är opassande eller som inte följer Sveriges lagar.

Kommentarerna får inte innehålla:

• Påhopp och/eller smutskastning av personer eller företag.
  • Kommersiella budskap
  • Icke relevant information som inte rör forumet och webbplatsens huvudområde
  • Stötande kommentarer
  • Uppmaningar till brott
  • Hets mot folkgrupp
  • Innehåll som strider mot personuppgiftslagen
  • Innehåll som strider mot upphovsrättslagen (citera gärna men ange källa)
  • Innehåll som anses vara falsk i syfte att bedra andra besökare

Skribenter garanteras anonymitet. IP-adresser kan dock lämnas ut om polis/åklagarmyndighet eller domstol så kräver.

Aktiespararna
Joacim Olsson