Direkt till innehållet ?

Aktiespararna säger ja till 300-kronorsbudet på Arcam

Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att acceptera det höjda budet från GE Aviation.

GE Aviation (GE) bjuder, efter en budhöjning, 300 kronor kontant per aktie, vilket innebär en premie på 61 procent jämfört med aktiekursen vid tidpunkten då GE lade sitt första bud.

”Aktiespararna välkomnar budhöjningen. Nu när GE sänkt villkoren för lägsta acceptgrad finns goda chanser att budet går igenom”, säger Joacim Olsson, VD för Aktiespararna.

Aktiespararna ber sina medlemmar att särskilt notera att:

- Storägarna Första AP-fonden och Handelsbanken Fonder, som tillsammans äger cirka 14 procent i Arcam, har åtagit sig att acceptera GE:s bud såvida inte en konkurrerande budgivare lägger ett bud som är 10 procent högre än GEs och vars nivå ej matchas eller överträffas av ett motbud från GE lagt inom tio arbetsdagar.

- Inräknat de ovan nämnda åtagandena så kontrollerade GE per 31 oktober cirka 60 procent av kapital och röster i Arcam.

- Det har inte förekommit någon uppgift om att hedgefonden Elliott, som flaggat för att äga mer än tio procent i Arcam, skulle ha sålt sina aktier, i eller utanför budet.

- I samband med budhöjningen sänkte GE villkoret om accept för budet till 75 procent, ett krav som dock kan överges.

- De aktieägare som accepterat GE:s 285-kronorsbud erhåller automatiskt det högre budpriset 300 kronor per aktie.

-  Den förlängda anmälningstiden går ut 10 november 2016.

Stockholm 4 november 2016

Joacim Olsson

För ytterligare kommentarer kontakta: Åsa Wesshagen, tfn.076-280 60 91

ANNONSER
Kommentera artikeln

Genom att kommentera godkänner du våra villkor.

Villkor för kommentering

Här kan du kommentera artiklar på Aktiespararnas webbplats. Du kan analysera och kritiskt granska innehållet. Sakliga, fyndiga och välskrivna kommentarer för debatten framåt.

Aktiespararna har rätten att ta bort kommentarer som är opassande eller som inte följer Sveriges lagar.

Kommentarerna får inte innehålla:

• Påhopp och/eller smutskastning av personer eller företag.
  • Kommersiella budskap
  • Icke relevant information som inte rör forumet och webbplatsens huvudområde
  • Stötande kommentarer
  • Uppmaningar till brott
  • Hets mot folkgrupp
  • Innehåll som strider mot personuppgiftslagen
  • Innehåll som strider mot upphovsrättslagen (citera gärna men ange källa)
  • Innehåll som anses vara falsk i syfte att bedra andra besökare

Skribenter garanteras anonymitet. IP-adresser kan dock lämnas ut om polis/åklagarmyndighet eller domstol så kräver.

Aktiespararna
Joacim Olsson