Direkt till innehållet ?

Aktiespararna säger nej – RusForest-budet luktar illa

Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att inte anta budet på RusForest från det cypriotiska bolaget Dimesilia på 2,12 kronor kontant per aktie. Eftersom budet inte återspeglar RusForests långsiktiga potential, och givet alla märkliga turer i budprocessen, så bör medlemmarna förhålla sig skeptiska till budet.

”Att storägaren Nova Capital accepterar detta bud som inte förankrats i RusForests styrelse är lika konstigt som att styrelsens budkommitté rekommenderar budet med motiveringen att osäkerheter uppstår vid byte av majoritetsägare. Mitt i denna röra ska man hålla huvudet kallt och inte låta sig avskräckas från att vara kvar som ägare i RusForest”, säger Joacim Olsson, VD för Aktiespararna.

Budpriset innebär en premie om cirka 8 procent jämfört med genomsnittskursen för RusForest-aktien under tremånadersperioden före budets offentliggörande.

Handelsdagen innan budet var stängningskursen på börsen 4 procent lägre än budet.

Aktiespararna ber sina medlemmar uppmärksamma:

-  Nova Capital (Lasnerio Commercial Ltd.) och styrelsens ordförande Alexander Rudik, med 28 procent av aktier och röster i RusForest, har förbundit sig att acceptera budet.

-  Inräknat ovanstående åtaganden så kontrollerar Dimesilia sammanlagt 43,5 procent av aktier och röster i RusForest.

- Budet är inte villkorat av en viss acceptgrad.

-  Budet kan komma att dras tillbaka om ett konkurrerande, högre bud presenteras.

-  Då stor osäkerhet uppstår vid det förmodade majoritetsägarbytet så rekommenderar RusForest-styrelsens budkommitté budet, trots att den anser budpriset vara lågt.

-  Anmälningstiden avslutas 21 november. Gjord accept kan återkallas senast den dagen.

Stockholm 15 november 2016

Joacim Olsson