Direkt till innehållet ?

Rädda Scanias småaktieägare

Volkswagen har flera gånger visat prov på maktfullkomlighet i Scania. Aktiespararna kräver nu en särskild granskningsman innan Scanias småsparare riskerar att förlora pengar. Stöd krävs från småägare och institutioner.

Nu uppmanar Aktiespararna småaktieägarna att kräva en särskild granskningsman i Scania. Bakgrunden är att vi aktieägare inte vill bli överkörda av Volkswagen en tredje gång. Volkswagen och MAN tog under 2000-talet kommandot över Scania och manövrerade sig förbi budplikten trots att bolagen hade köpt mer än 30 procent av aktierna. B-aktieägarna fick ingen chans att sälja på samma villkor som Investor, som sålde sina A-aktier med mellan 30 och 40 procents premium mot börskursen. Det var första överkörningen av bolagets småaktieägare. I reda pengar innebär det att aktieägarna gick miste om 15 miljarder kronor, eller 18000 kronor per småaktieägare.

Den andra kom i våras, då Scanias styrelse meddelade att den hade skrotat valberedningen i bolaget. Trots att minoriteten äger 38 procent av aktierna till ett värde av runt 40 miljarder kronor ansåg Volkswagen att det bara behövdes representanter för den stora biljätten när nya styrelseledamöter skulle nomineras!

Av tio styrelseledamöter i Scania är sex anställda i Volkswagen, två sitter i andra VW-bolags styrelser och två är oberoende. Genom att skrota valberedningen berövas minoriteten möjligheten att påverka styrelsetillsättningen i bolaget, och riskerna ökar för att internaffärer mellan Scania och andra bolag i VW-sfären inte går rätt till. Det var den andra praktfulla överkörningen av småaktieägarna.

Vad nästa steg blir från Volkswagen i Scania kan vi bara gissa. Men sannolikheten är liten för att den sittande styrelsen ägnar speciellt många tankar åt de fler än 100 000 småsparare som direktäger aktier i Scania eller de miljoner svenskar som äger bolaget indirekt via fonder och försäkringsbolag. För att hindra en tredje överkörning måste vi aktieägare använda ett av våra få återstående vapen: en särskild granskningsman.

För att tillsätta en särskild granskningsman krävs 10 procent av aktierna. Småaktieägarna äger cirka 5 procent av Scania, vilket betyder att vi måste få hjälp av dem som äger aktier via fonder och försäkringsbolag.

Därför ber jag aktieägare och sparare i fonder att prata med vänner, bekanta, familj och arbetskamrater och be dem skicka ett e-brev eller vanligt brev till sina fondförvaltare eller försäkringsbolag för att påverka deras ledningar i syfte att kräva extra skyddsåtgärder för Scanias aktieägare.

De kan behöva en puff. Volkswagen är en stor potentiell bank- och försäkringskund, och det behövs starka argument från spararna för att stoppa bolagets diskriminering av småaktieägarna. Aktiespararna har skapat en kampanjsida på www.aktiespararna.se med e-postformulär för att kontakta stora förvaltare som äger aktier i Scania. Se också vår Facebooksida (Aktiespararna) och följ oss på Twitter (@aktiespararna).

Den här kampen är viktig för aktieägandet i Sverige. Valberedningen är en institution som Aktiespararna kämpat för i 20 år. Den är ett viktigt skydd i situationer med röststarka huvudägare som inte har samma intressen som de övriga ägarna.

Slut upp bakom vårt upprop! Skicka in fullmakter för dina aktier och be fond- och försäkringssparare att påverka sina förvaltare!

Stockholm den 14 augusti 2013

Carl Rosén