Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-08-20

Vd: Fokus förbättra kassaflöde och kostnadsmassa

Online Group har under andra kvartalet arbetat med åtgärder för att förbättra kassaflödet genom aktiviteter för att öka försäljningen och reducera kostnadsmassan. Resultatet under perioden påverkas negativt av kostnader av engångskaraktär till följd av genomförda förändringar.

Engångsposterna uppgick till 5,3 miljoner kronor (0).

Det framgår av dagens rapport.

På hostingsidan har bolaget jobbat med flera "större projekt" för att minska kostnadsbasen och spår att åtgärderna får genomslag i resultatet under andra halvan av 2016.

"Vi sätter större fokus på marknadsaktiviteter för att öka försäljningen i det korta perspektivet. På hostingsidan har vi gjort prishöjningar inom selekterade kundgrupper för att öka intäkterna", skriver bolagets vd Jakob Söderbaum i delårsrapportens vd-ord.

Bolaget har också flyttat fakturahanteringen från Miamikontoret till Sverige vilket bolaget förväntar kommer att ha en positiv resultatpåverkan.

"Under hösten kommer vi främst att fokusera på att effektivisera och utveckla hosting-affären. Den underliggande verksamheten fungerar väl och vi kan nu ta nästa steg. Vi kommer flytta fram positionerna på produkt och marknadssidan med ett tydligt mål: Att växa med lönsamhet.", skriver bolagets vd.

Källa: Online Group

Författare Redaktionen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.