Du är här

2007-11-17

Gästkrönika: En fräsch och leende Svanberg = köp Ericsson?

Vi hör oftare om Östling, Falkengren och Svanberg än om Scania, SEB och Ericsson. Den förenklade bild av företag som media förmedlar tål att ifrågasättas, menar medieanalytikern Maria Grafström.

Blunda och tänk på Ericsson – vad ser du framför dig? Låt mig gissa: en välklädd, solbränd Carl-Henrik Svanberg med ett brett leende. Har jag rätt? Egentligen borde vi nog se bilder på kommunikationsnät eller möjligen mobiltelefoner. Men den utbredda personorienteringen inom ekonomijournalistiken är i dag näst intill det självklara sättet att presentera börsnoterade företag på. Att Svanberg får personifiera telekomjätten Ericsson pekar tydligt på mediernas makt att definiera vår förståelse av aktörer och händelser. Och kanske också medieindustrins hunger på att göra business till show business.

Kravet på mediedramaturgi i journalistikens värld leder ekonomireportrarna raka vägen till företagsledare – vi hör oftare om Falkengren än om SEB, Östling får personifiera Scania och Svanberg, ja, han är Ericsson.

Bilden är ett av de viktigaste journalistiska verktygen i dag. Tidningarna innehåller allt mindre text och allt större bilder. Utvecklingen på webben – där samtliga mediekanaler i dag slåss om uppmärksamhet – gör att den rörliga bilden har framtiden för sig. TV-kanalerna har inte längre monopol på den rörliga bilden. Det betyder också att den organisation som inte kan porträtteras genom bilder får svårt att synas – att göra sin röst hörd. Utan medievänliga bilder hamnar företag lätt i medieskugga.

Att medielogiken kräver intressanta individer som har förmågan att ”gå genom rutan” är inget nytt. Inte heller är det något nytt att mediedramaturgin tillsammans med ekonomijournalistikens explosionsartade framväxt har resulterat i att näringslivet i dag har sina alldeles egna kändisar att skvallra om. Journalister återger inte bara företags aktiviteter – de är i allra högsta grad med och skapar vår bild av dessa.

Men vad betyder det starka rampljuset på enskilda företagsledare för vår förståelse – och värdering – av företag i dag? Vilken bild får vi av hela företaget? Och vad betyder dessa bilder för våra val som aktiesparare?

Även om det kan tyckas självklart att en leende Svanberg inte är någon garanti för ett företags framgång blir dessa förenklade bilder av komplexa organisationer sällan ifrågasatta. En ekonomijournalist jag intervjuade en gång berättade just om hur viktigt det var att avläsa kroppsspråket hos företagsledare för att ta tempen på organisationen – för att kunna göra en värdering av företaget. En företagsledare som darrar lite på tonen kan förstås betyda finansiella problem, men det kan också ha helt andra förklaringar. Lika lite kan vi sätta likhetstecken mellan en självsäker företagsledare med övertygande kroppsspråk och retorik och ett finansiellt starkt företag.

Som aktiesparare är förstås affärspressen en viktig källa till information, men det gäller också att värdera ekonomijournalistikens bilder av företag på ett förnuftigt sätt. En bild säger inte alltid mer än tusen ord.

Maria Grafström är ekonomie doktor och har studerat relationer mellan medier och företag. I dag arbetar hon som medieanalytiker på Cision.

 

Författare Unga Aktiesparare

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.