Du är här

2008-02-04

När lyckas fusionen?

Fusionsfebern tycks aldrig mattas av. Hur ska man som aktieägare ställa sig till företagssammanslagningarna? Forskningen visar att de inte alltid är av godo och att målen alltför ofta handlar om kortsiktiga vinster.

Skribenten Martin Sköld är ekonomie doktor och har studerat utmaningar och möjligheter till realisering av synergier vid företagssammanslagningar.  Foto: Cecilia Nordstrand

I mötet med media hörs gång efter annan företagsledare som pratar om företagssammanslagningar som har möjligheter att skapa synergivinster. Argumenten är varierande och spänner mellan förklaringar som: ”att det föreligger en industriell logik…”, eller ”att det finns betydande möjligheter om företagen går samman”…och så vidare.

Samtidigt som ledare i svenskt och internationellt näringsliv ser möjligheter till nya affärer genom att slå samman företag, visar statistik från de stora konsultbyråerna att minst 70 procent av alla sammanslagningar misslyckas på en eller flera punkter. Även forskningen visar en liknande bild och framhåller att sammanslagningar sällan ger upphov till önskat värde varken för det uppköpande företaget eller för dess aktieägare.

Hur hänger detta ihop? Kan två gamla affärer bli en ny och bättre affär, bara för att företag går samman till en gemensam och större organisation? Svaret på frågan är att det beror på. Tyvärr saknas generella lösningar och universella mediciner som leder till önskade resultat. Det är upp till företagsledningen att göra analysen och presentera en trovärdig plan. Det är också upp till dig som aktiesparare att bedöma möjligheter och risker med en specifik sammanslagning.

Men hur gör man? Vi förutsätter att du har ett långsiktigt intresse i ett visst företag som står inför en sammanslagning. Då antar vi även att du är inläst på företaget, du känner till företagsledningens visioner för bolaget och har kunskap om företagets produkter och marknader. Frågan som därefter skall besvaras är ganska enkel, nämligen: vem är sammanslagningen bra för?

(1) Förbättras relationen till leverantörer?

(2) Kan företaget effektivisera och förädla tillgångar på ett bättre och mer värdeskapande sätt?

(3) Möjliggör sammanslagningen nytt och större värde för kunder?

Om du finner att svaret är ja på de tre frågorna, finns goda förutsättningar för att sammanslagningen har möjligheter att lyckas. Om sammanslagningar kan leda till förbättrade arbetsförhållanden för företagets leverantörer, där leverantörer får tillgång till ny kunskap och teknologi som är bra för sin affär, ökar sannolikheten för en bra relation bakåt i värdekedjan. Om sammanslagningar även leder till nya värden för kunder läggs ytterligare en viktig länk i ett industriellt och värdeskapande pussel.

Om företagsledningen som står bakom en sammanslagning enbart fokuserar interna tillgångar mellan samgående företag bör du se upp. Då är risken alltför stor att kortsiktiga strategier dominerar företagsledningens planer med sammanslagningen. I en sådan situation frånses två områden av tre att skapa värde. Man kan då undra hur Kombinationen av två gamla affärer som inte ansågs intressanta som enskilda bolag kan generera värden bara för att de går samman. Hur intressanta är de då som sammanslagna organisationer? Och hur intresserad är du som aktiesparare?

 

Martin Sköld är ekonomie doktor och har studerat utmaningar och möjligheter till realisering av synergier vid företagssammanslagningar. Martin arbetar som forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer om hans forskning på Handelshögskolans webbplats.

 

Författare Unga Aktiesparare

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.