Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2005-11-25

SkiStar - en stjärna på vinterhimlen

På den lilla, svenska alpinmarknaden är Skistar i dag dominant. Företaget vann Stora Turismpriset 2004, och vann även nyligen matchen med Norges konkurrensverk, som motsatte sig förvärvet av Trysil. Företagets aktiekurs har dubblerats de senaste två åren och nu siktar de på att bli den ledande operatören bland europeiska alpindestinationer.

SkiStar är ett av Europas största företag inom alpin skidåkning och är branschledande i Norden. I Sverige står företaget för halva marknaden och utöver kärnverksamheten alpin skidåkning verkar SkiStar inom logiförmedling, skidskola och skiduthyrning. Företaget har flera gånger de senaste åren fått pris för dess utmärkta information till sina aktieägare och år 2004 tilldelades SkiStar även Stora Turismpriset.

Koncernen äger och driver skidanläggningar på flera alpina orter i Sverige och Norge och har en årlig nettoomsättning på närmare en miljard kronor. I Sverige har SkiStar anläggningar i familjeidyllen Sälen, i Vemdalen, samt i Åre, Sveriges flaggskepp vad gäller alpin skidåkning. Dessutom driver företaget anläggningen Hemsedal i Norge som passar ypperligt för en kompisweekend. I maj i år köpte företaget även Norges största skidanläggning Trysil, en affär som uppmärksammats i media under hösten och som i november fick köpet godkänt av Norges konkurrensmyndighet, Konkurransetilsynet.

Bröderna Paulsson lade grunden

Företagets historia inleddes för snart 70 år sedan då en norrman vid namn Clüver byggde Sälens Högfjällshotell. Det dröjde dock ända till 1949 innan den första liften byggdes i vad man i dag kallar Lindvallens skidområde. På samma plats invigdes 1961 Hotell Lindvallen, och sex år senare stod den första skidbacken med lift klar. Vid den här tidpunkten började folk intressera sig för Lindvallens AB och 1975 köpte bröderna Mats och Erik Paulsson 40 procent av aktierna. De hade även ögonen på Clüvers bygge, Sälens Högfjällshotell, som 1983 förvärvades av Lindvallens AB. Men bröderna Paulsson var inte nöjda med att enbart äga två femtedelar av bolaget utan köpte 1986 även resterande 60 procent av aktierna. Och med detta inleddes stora förändringar.

Samma år färdigställdes Sportcentret i Lindvallen med badanläggning, sportbutik, skiduthyrning och café. Expansionen fortsatte 1989 då ett omfattande investeringsprogram genomfördes i Lindvallen, med bland annat införandet av fyrstolsliften. Utöver det tillkom ett helt nytt skidområde med tre nedfarter samt centrumanläggningen Snöcentret inrymmande bland annat konferenslokaler, butiker och en bowlinghall.

Expansion efter börsnotering

Den 8 juli 1994 börsnoterades Lindvallen-aktien på Stockholmsbörsens O-lista. I samband med noteringen nyemitterades aktier motsvarande 27 miljoner kronor, men redan 1988 hade företaget emitterat ett konvertibelt skuldebrev på 30 miljoner som förvärvades av cirka 800 anställda och stugägare. Anläggningen växte och 1996 hade området blivit så stort att McDonald’s bestämde sig för att öppna en restaurang där. Sedan inleddes den stora expanderingen genom flera förvärv:

1997 köptes Tandådalen & Hundfjället och Sälenfjällen Bokning. Med den förändringen ändrade även moderbolaget namn till SälenStjärnan. Samtidigt färdigställdes restaurangen Lyktan på toppen av Hundfjället.

  • 1998 förvärvades resterande aktier i intressebolagen TV-Sälen AB och Hotell Hundfjället AB.
  • 1999 genomfördes förvärvet av Åre-Vemdalen AB och samtliga utestående aktier i intressebolaget Sälens Högfjällshotell förvärvades.
  • 2000 kom det första nordiska förvärvet när den norska skidanläggningen Hemsedal Skisenter köptes. Året därpå ändrade moderbolaget namn till dagens SkiStar.
  • 2001 påbörjades omfattande investeringar i nedfarter, snösystem och snabbgående expressliftar i Åre. Förra året inleddes även satsningen på charterflyg från Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors till Östersund vilket blev en succé.

Omvärldsfaktorer i ryggen

Just nu gynnas företaget av den svaga svenska kronan då det blir billigare för tyskar, engelsmän, danskar, norrmän och holländare att åka hit, samtidigt som det blivit dyrare för svenskar att åka utomlands. Oron i omvärlden, exempelvis för fågelinfluensa, naturkatastrofer och terroristdåd har också lett till att svenskar i större utsträckning än tidigare åker på vinterresa till fjällen istället för på en solskensresa utomlands. Sedan förra året gynnas SkiStar även av en låg skattesats, eftersom inkomster från skidverksamhet på egna fastigheter är befriade från inkomstskatt i Sverige. Under 2004 motsvarade detta ungefär hälften av företagets totala omsättning.

Eftersom företagets resultat påverkas starkt av väder och vind är SkiStar en mer osäker aktie än många andra företag på Stockholmsbörsen. Töar det under jul-, sport- eller påsklovsveckorna märks det tydligt i företagets balansräkning.  Trots det har det gått mycket bra för de som varit långsiktiga i sin placering i bolaget. På två år har aktiekursen dubblats och bara under det senaste året har aktiekursen ökat med cirka 50 procent. SkiStar har stora visioner för framtiden. De vill bli den ledande operatören av europeiska alpindestinationer. Företaget vill växa både av sig själv och genom förvärv av utvalda alpindestinationer med hög potential och som endast i begränsad omfattning konkurrerar om samma gäster som SkiStars befintliga destinationer.

Kanske har du efter att ha läst denna företagspresentation blivit sugen på att krydda din aktieportfölj med SkiStar? I så fall kan nämnas att SkiStar ger 15 procents rabatt på resor till sina anläggningar för alla som äger minst 200 aktier i företaget. Det i kombination med en utdelning på cirka 4 procent ger en hög direktavkastning för alla skidintresserade.

5 Frågor till Mats Årjes, VD SkiStar:

Ni säger att ni ska växa genom förvärv. Vilka faktorer är avgörande vid eventuella förvärv av alpindestinationer?

– Några nya förvärv är inte aktuella just nu när det precis blivit klart med Trysil, vilket för övrigt känns otroligt bra! Annars tittar vi på hur en destination kompletter våra befintliga destinationer vad gäller geografiskt läge och utbud. Vi vill inte att en ny destination skall konkurrera alltför mycket med de befintliga.

Vi undersöker även hur pass välinvesterad destinationen är och huruvida det krävs stora nyinvesteringar. Vi tittar också på beläggningsgrad, och om det finns potential att fylla på med nya gäster eller om vi måste bygga nytt? Så länge det finns ledig kapacitet i bäddar och liftsystem finns det stora möjligheter.

Har ni för avsikt att etablera er utanför Sverige och Norge?

– Vi ser ingen anledning att aktivt titta på någon mer destination i Sverige och Norge, utan vi skall istället utveckla våra fem destinationer. Men vi utesluter inga framtida förvärv utanför dessa två länder.

Vilken är den största utmaningen med att driva SkiStar?

– Att kunna lyfta fram synergieffekter i ett stort företag i en liten bransch. Det är också ett privilegium att få leda ett företag med ett så pass trevligt verksamhetsområde. Men det gäller också att se affärsmöjligheter precis som i vilket företag som helst, och försöka ge våra gäster en mer attraktiv upplevelse.

Hur ser SkiStar ut om 10 år i ditt drömscenario?

– Vi är förhoppningsvis ett föredöme och referensföretag inom en alltmer expanderande turistindustri.

Hur många skiddagar får du på ett år?

– Jag åker skidor både privat och i arbetet, vilket är ett stort privilegium. Tyvärr blir det inte så mycket i arbetet som man kan tro, men jag får nog ihop cirka 25-30 skiddagar varje år.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.