Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-15

ADVERTY: OMSÄTTNINGEN STEG 1 KV, MEN SVAG ANNONSMARKNAD TYNGER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Adverty, en plattform för så kallad
in-game-annonsering, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet
2020 på -3,4 miljoner kronor (-1,7).

Intäkterna steg till 0,8 miljoner kronor (0,4), varav nettomsättningen ökade
till 0,3 miljoner kronor (0,0) och aktiverat arbete för egen räkning var 0,5
miljoner kronor (0,4).

Rörelseresultatet sjönk till -3,4 miljoner kronor (-1,7), vilket enligt
bolaget i all väsentlighet är i linje med budget och plan.

"Vi ser att aktiviteten i vår egen spelportfölj har ökat med 30-50 procent
(beroende på spel) under kvartalet, till stor följd av covid-19 och det
faktum att vi spenderar mer tid hemma och därmed lättare tar till oss
mobiltelefonen", skriver Advertys vd Niklas Bakos i delårsrapporten.

Samtidigt som spelbranschen ser sina bästa tider någonsin, har pandemin fått
starkt negativa konsekvenser för annons- och mediebranschen.

"Flertalet varumärken pausar nu stora delar av sin marknadsföring och
indikationer inom branschen tyder på en allmänt minskad annonsering globalt",
skriver Adverty-chefen som uppger att detta för bolaget innebär kortsiktiga
svårigheter men långsiktiga möjligheter.

"Flertalet annonskampanjer med planerad start i mars och april är uppskjutna
och många aktiviteter under det andra kvartalet har fått okända startdatum,
vilket förebådar ett utmanande andra kvartal", skriver Niklas Bakos och
tillägger att bolaget efter periodens slut har gjort en neddragning i teamet
på grund av den osäkerhet som råder.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.