Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-11

Aktiespararens analytikers råd: ”Därför är aktien köpvärd”

wysiwyg_image

Denna analys framgår ur Aktiespararen nummer 1 2019.

Rejäl marginalpotential borgar för ett bra 2019 och tillsammans med en låg värdering är Husqvarna-aktien köpvärd.

wysiwyg_image

På en marknad som präglas av hög osäkerhet och nervositet bör investerare i ännu större utsträckning leta efter bolag med en tilltalande vinsttillväxt. Det talar för ett ökat intresse kring Husqvarna-aktien under 2019.

Husqvarna har gjort en fantastisk resa senaste åren på marginalsidan där rörelsemarginalen dubblerades från 5 procent 2012 till knappa 10 procent 2017. Ett förbättringsprogram lanserades 2013 och efter att framgångsrika marginalförbättringar genomförts har vi sett ett ökat fokus mot lönsam tillväxt.

Ser vi till den geografiska exponeringen står Europa för 48 procent av omsättningen, Nordamerika för 40 procent och övriga världen står för resterande 12 procent. Verksamheten är uppdelad i fyra divisioner, där divisionen Husqvarna är störst med 50 procent av den totala omsättningen, Consumer Brands (som är lågprismotsvarigheten till Husqvarna) är näst störst med sina 23 procent, efterföljda av Gardena och Construction.

LÄS OCKSÅ: Aktiespararens analytikers råd: "Kanonköp vid nästa dipp"

En perfekt storm under 2018

Inför tredje kvartalet tvingades bolaget att vinstvarna. Det svaga resultatet berodde primärt på att problemdivisionen Consumer Brands hade det fortsatt motigt samtidigt som sommarvärmen hade en negativ påverkan på bolagets produktmix då försäljningen av Husqvarnas höglönsamma gräsklippare minskade kraftigt. Även högre råmaterial- och logistikkostnader tillsammans med ökade investeringskostnader tyngde resultatet. Fjärde kvartalet, vars bokslut presenteras i början på februari, väntas även det bli tämligen svagt vilket bolaget själva guidat för och som marknaden får anses ha tagit höjd för.

2018 har som helhet varit ett tufft år för koncernen och ett kraftigt marginaltapp är att vänta men lyfter vi blicken och tittar in i 2019 ser vi god potential för en återhämtning.

En rad interna åtgärder har redan implementerats och kommer att fortsätta göra så även under 2019, däribland återställa balansen mellan effektiviseringsprogram och kostnader för initiativ för lönsam tillväxt samt besparingar genom omstruktureringen av problemdivisionen Consumer Brands. Bolaget kommer även att smalna av divisionen och ”lämna vissa bensindrivna produkter med låg marginal, huvudsakligen i Nordamerika, och justera tillverkningskapaciteten och centrala resurser för att återspegla den mindre komplexa och mer fokuserade koncernen”, för att citera vd Kai Wärn i den senaste kvartalsrapporten.

De strukturåtgärder som görs kommer till största del belasta resultatet under 2018 men lättar väsentligt under 2019 och omstruktureringsåtgärderna väntas i stället innebära årliga besparingar på omkring 250 miljoner kronor gradvis från och med i år. Genom att montera ner ”Consumer Brand-benet” blir Husqvarna ett bättre, mer välskött bolag och marknaden bör rimligen vara villig att sätta en högre multipel på aktien i takt med att problemen minskar.

Lägg därtill prishöjningar, lägre råmaterialpriser samt en fortsatt god efterfrågan från konsumenter och sannolikheten för ett uppsving i lönsamheten anses hög. Vi hyser en stark tilltro till att bolagsledningen kan få rätsida på problemen och bolagets finansiella mål med en rörelsemarginal på 10 procent är inom räckhåll redan under detta räkenskapsår. Lyckas ledningen med det är en 30-procentig vinsttillväxt att vänta.

Sätter vi en multipel på det i mitten på ett 10-årigt historiskt värderingsintervall kring p/e 17, vilket också är i linje med sektorn, är en kurs kring 85–90 kronor fullt möjligt på 12 månaders sikt.

SE ÄVEN: Analytikerns tips: "Utdelningen lockar – men avvakta med aktien"

Robotgräsklippare – en framtida tillväxtdrivare

Robotsegmentet är en intressant del av verksamheten där försäljningstillväxten för robotgräsklippare och övriga batteridrivna produkter är stark och väntas fortsätta så de nästkommande åren. Stort fokus läggs också på investeringar för att bredda sortimentet och stärka varumärket.

Utrymme att växa via förvärv finns med en balansräkning som inte är särskilt skuldtyngd med en nettoskuld i relation till rörelseresultatet innan av- och nedskrivningar (ebitda) som uppgår till omkring 1,5 gånger.

En blygsam omsättningstillväxt är visserligen att vänta under 2019 men det väntade marginallyftet kommer få vinsten att skjuta i höjden. P/e-talet sjunker då till 14 gånger årsvinsten 2019.

Tar vi bolagets skuldsättning i beaktning värderas rörelsen till knappt 11 gånger på nästa års förväntade rörelseresultat (ev/ebit). I såväl absoluta som relativa tal är det attraktivt och då vi är optimistiska kring den långsiktiga förmågan att växa vinsterna är det tillräckligt för att vi ska tycka aktien är köpvärd på dessa nivåer.

Med ett säsongsmässigt svagt kvartal framför oss* samtidigt som Consumer Brands kortsiktigt kan fortsätta att störa finns det dock ingen anledning att stressa in i aktien. Men över 12 månader tror vi att Husqvarna-aktien är en bra investering och riktkursen sätts till 85 kronor, vilket på 2019 års vinst per aktie innebär en vinstmultipel kring 17 gånger vinsten och är i linje med sektorsnittet samt med bolagets egen multipelhistorik.

Ur ett ”GARP-perspektiv” (growth at reasonable price) ser Husqvarna-aktien med andra ord intressant ut att äga under 2019. Köp. 

*Q4:an som släpptes 5 februari.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.