Du är här

2018-07-16

AXFOOD: STARKT 2KV, EFFEKTER PÅ MATPRODUKTION OSÄKERHET 2H - VD

STOCKHOLM (Direkt) Axfoods vd Klas Balkow beskriver andra kvartalet som
"starkt" samtidigt som han lyfter fram att det varma sommarvädret har
påverkat, och eventuellt kommer att påverka, bolaget på flera olika sätt.

"För helåret är det torkans effekt på svensk matproduktion som vi är bekymrade
för och här kommer vi att jobba nära våra partners för att hantera detta på
bästa sätt. Det finns risk för en överkapacitet på svenskt kött i det korta
perspektivet och det omvända i det långa perspektivet. Samtidigt kan det
orsaka brist på mejeriprodukter. Det är den delen som är mest osäker", säger
han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Hur ser du på Axfoods förmåga att utvecklas i linje med målet om en
rörelsemarginal på minst 4 procent under helåret?

"Vi nådde det målet i fjol och vi har startat det här året något bättre än
under fjolåret. Vi har haft en bra start på det här året", säger han.

Under andra kvartalet ökade Axfoods rörelsemarginal till 4,5 procent (4,1).
Sommarvädret bidrog till en försäljningsmix som gynnade lönsamheten.

"Värmen har påverkat många delar. Café- och restaurangmarknaden har gått bra,
vilket har gynnat Snabbgross. Sedan har vi haft en tidigare säsong vad gäller
grill, dryck och glass vilket har varit gynnsamt vad gäller
försäljningsmixen", säger han.

Däremot har en lägre tillgång på frukt och grönt lett till högre priser,
vilket bromsat viss konsumtion.

Är det det som ligger bakom att Axfoods omsättning inte riktigt når upp till
analytikernas snittförväntningar?

"Nej, inte vad jag har sett i alla fall. När jag tittar på det är vår
like-for-like (jämförbara försäljningstillväxt, reds anm) ungefär 2 procent
och vi har en topline som är i linje. Dagab har en lägre tillväxt och det
beror dels på en negativ kalendereffekt, dels på att Dagab inte längre
levererar till Mathem. Justerar man för det visar Dagab en underliggande
tillväxt på 3 procent", säger Klas Balkow.

Vidare framgår av rapporten att Axfood flyttar fram positionerna inom
e-handeln och skapar gemensamma kundplocklager för bolagets enheter i
storstadsregionerna.

Kommer det att leda till mycket högre kostnader?

"Nej, det gör det inte. Det ligger inom ramen för de investeringar vi har. Det
finns redan plocklager som vi kommer att samordna med."

Axfood upprepade att investeringarna väntas uppgå till 0,9-1,0 miljarder
kronor under helåret 2018.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.