Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-21

Ayima: Analyst Group: Aktieanalys på Ayima - Omstrukturering visar sig på sista raden

Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har
genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom
digital marknadsföring. För helåret 2018 presenterade Bolaget en
omsättningsökning om 41 %, och givet framtida besparingar förväntas
Ayima åter nå lönsamhet under Q2-19. Framöver väntas tillväxt
härstamma från både Storbritannien och Nordamerika, där Bolagets
presenterade avtalsvärde hittills i år uppgår till 16,9 MSEK. I ett
Base scenario estimeras ett EBITDA-resultat om 17,7 MSEK år 2019.
Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett
potentiellt värde per aktie om 22,8 SEK.

Läs fullständig analys här:
https://www.analystgroup.se/analyser/ayima-q2-19/

Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa

Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020,
till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras
växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en
nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från
fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av
LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är
välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.

Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom
alla affärsområden

Sedan inledningen av 2018 har Ayima annonserat avtal i Nordamerika
till ett värde av 37,8 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien
under samma period uppgår till 30,3 MSEK. Detta anses vara en
fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli
Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima
ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden
framgent.

Ökning i antalet kunder innebär lägre risk

Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett
stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav
sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta
har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i
syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills
varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder
från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.

Genomförd emission ger ökade möjligheter för tillväxt under lönsamhet

Ayima avslutade under Q2-19 en företrädesemission vilken inbringade
10,2 MSEK. Emissionen är avsedd att stärka balansräkningen,
möjliggöra potentiella förvärv och investera i Bolagets framtida
tillväxt för att kapitalisera på den starka underliggande
marknadstrenden. Även om nyemissioner sällan är att föredra tolkas
nyemissionen som ett bevis på att styrelsen är redo att ta
kortsiktigt tuffa beslut i syfte att på lång sikt möjliggöra både
högre lönsamhet och högre aktiekurser.

Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små
och medelstora börsbolag.

Läs mer om Analyst Group, (https://www.analystgroup.se/om-oss/)

Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av
aktieanalys på TCECUR. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit
ersättning för att framställa analysen. Uppdragsgivaren har inte haft
någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft
åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna
tänkas utgöra en subjektiv bedömning. De delar som Bolaget har kunnat
påverka är de delar som är rent faktamässiga och objektiva.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/ayima/r/analyst-group--aktieanalys-pa-ayima--...

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.