Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-17

BETTING: BRA ATT SPELINSPEKTIONEN AGERAR TYDLIGT - KINDRED

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spelinspektionens pågående granskning av
bettingbolagen som på måndagen resulterade i indragen licens med omedelbar
verkan för Global Gaming, oroar inte sektorkollegan Kindred - tvärtom.

I samband med att Global Gamings licens via dotterbolaget Safe Ent
återkallades med omedelbar verkan på måndagen var budskapet från
Spelinspektionen att andra bettingbolag bör se om sin regelefterlevnad.

"Vi vill att övriga licensinnehavare läser det här beslutet ordentligt och
försäkrar sig om att inte liknande överträdelser pågår hos dem. Vi kommer att
fortsätta att granska det här nu", sade Spelinspektionens kommunikationschef
Anders Sims till Nyhetsbyrån Direkt och bekräftade samtidigt att myndigheten
bedriver fler granskningar av licensinnehavare.

Näst efter de statliga aktörerna, Svenska Spel och ATG, är Kindred, som har
ett börsvärde på drygt 17 miljarder kronor, den största aktören på den
svenska spelmarknaden. Bolaget oroas dock inte av de högre brösttonerna från
Spelinspektionen.

"Med den erfarenhet vi har från reglerade marknader runt om i världen, nu även
USA, känner vi oss trygga med att vårt regelefterlevnadsarbete möter de krav
som finns på de marknader där vi verkar. Samtidigt tycker vi att det är bra
att Spelinspektionen följer upp de regler som finns och tydligt agerar när
reglerna inte följs", säger Kindreds presschef Alexander Westrell i ett mail
till Nyhetsbyrån Direkt.

En annan potentiell sektor att påverkas i händelse av att Global Gaming blir
av med licensen är de så kallade kundanskaffningsbolagen, så som Catena Media
och Raketech, som tjänar pengar på hur mycket deras förmedlade kunder spelar
på sajterna. Men inte heller Raketech oroas av dagens nyheter om Global
Gaming.

"Vi har väldigt många kunder och Global Gaming är en av dem. Vår bedömning är
därför att det här inte innebär några problem för Raketech", säger Raketechs
finanschef Andreas Kovacs.

Han vill inte delge storleken på någon av bolagets kunder, men säger att
bolaget inte är "exponerade mot någon eller några enstaka stora aktörer".

Global Gaming har gjort sig kända för sin aggressiva marknadsföring och i
december stämde Konsumentombudsmannen bolaget - KO ansåg att Ninja Casinos
marknadsföring stred mot kraven på måttfull spelreklam - och i april
vinstvarnade bolaget med hänvisning till bland annat skenande
marknadsföringskostnader. Men hur mycket bolaget lägger på
affiliate-marknadsföring är svårt att uppskatta då dessa kostnader bokförs
som driftskostnader i spelverksamheten och inte som marknadsföringskostnader.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.