Du är här

2018-02-02

CLOETTA: MARABOU KEX EJ FÖRSTA FÖRSÖK HOTA KEXCHOKLAD - IR-CHEF

STOCKHOLM (Direkt) Mondelez nya produkt "Marabou Kex", en direkt konkurrent
till Cloettas storsäljare Kexchoklad, är långt ifrån det första försöket från
konkurrenter att hota marknadsledaren inom segmentet.

Det säger Cloettas ir-chef Jacob Broberg till Nyhetsbyrån Direkt, apropå ett
pressmeddelande från Mondelez om lanseringen av den nya produkten senare i
februari.

"Det har gjorts mängder av försök, men det har aldrig lyckats. Därmed inte
sagt att man inte ska ta konkurrenterna på allvar", säger han och redogör för
varför det är svårt att rucka på inarbetade varumärken i konfektyrbranschen:
dels är konsumenterna vana vid de etablerade produkterna och obenägna att
byta, dels är det "oerhört kostsamt" att bygga nya varumärken med hjälp av
marknadsföring och logistik.

"För att lyckas med en ny lansering, oavsett om det är vi eller andra som
försöker, krävs omfattande marknadsinvesteringar för att hålla uppe
försäljningen och rotationen i handeln, och en stor uthållighet", säger han.

De fast inarbetade varumärkena är skälet till att Cloetta inte på allvar har
gett sig in i marknaden för vanliga chokladkakor, där Marabou dominerar den
svenska marknaden, förklarar han vidare.

Hur stor del av Cloettakoncernens rörelseresultat står Kexchoklad för?
Hälften?

"Nejnej, mycket mindre än så. Det är en viktig produkt, men den finns i
princip enbart i Sverige. Försäljningsmässigt utgör Kexchoklad några få,
enstaka procent av koncernförsäljningen. Sammantaget står choklad för 15
procent av koncernens försäljning. Segmentet Choklad, som Kexchoklad är en
del av, är en mindre del av den svenska försäljningen, som utöver choklad
omfattar många andra produkter, exempelvis Malaco, Ahlgrens bilar och Polly."

Kexchoklad tillverkas liksom en del andra av Cloettas produkter vid fabriken i
Ljungsbro, Östergötland.

Terri-Louise Hersby, Sverigechef för segmentet chokladbitar på Marabou (bland
annat Daim) och ansvarig för lanseringen, lyfter fram att Marabou Kex har
nougatsmak och därmed skiljer sig från andra choklad- och kexprodukter från
marknaden.

"Kombinerat med ett varumärke som svenska konsumenter älskar, och en design
och smak som passar svenska konsumenter, tror vi att det kommer att bli en
stor framgång", säger hon, till Nyhetsbyrån Direkt och nämner att lanseringen
har föregåtts av planering under 2-3 år.

Hon avböjer därtill att beteckna tidigare Marabouförsök i genren, som
Kexnougat i början på 80-talet och Kvikklunsj på 90-talet, som misslyckanden:
dessa var framgångsrika på sin tid, men konsumentpreferenser förändras, menar
Terri-Louise Hersby och bedömer att tiden nu är inne för Marabou Kex.

---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.