Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-11-22

E-HANDEL: ÄR DEN FRIA FRAKTEN PÅ VÄG BORT?

STOCKHOLM (Direkt) E-handelsjätten Zalando har nyligen gjort vissa
förändringar i sin leveransmodell och frågan är om det är ett första tecken
på att den villkorslösa fria frakten är på väg bort.

Zalando har ända sedan starten haft filosofin att erbjuda fri frakt och fria
returer, oavsett vad. Men i samband med rapporten för det tredje kvartalet
tog e-handlaren ett steg bort från den fria fraktens evangelium när bolaget
införde ett minsta ordervärde för fri frakt i Italien.

"Vi måste acceptera att konsumenterna vill beställa färre varor men med en
högre frekvens och vi måste hitta sätt att hantera kundkorgar med lägre
ordervärde på ett mer lönsamt sätt", sade Zalandos vd Rubin Ritter under
rapportpresentationen i början av november.

Fri frakt är ett tveeggat svärd för e-handlarna. Å ena sidan sänker den
trösklarna för konsumenter att våga handla på nätet - senast i mars i år kom
en undersökning från undersökningsföretaget Yougov som visade att fri frakt
är den enskilt viktigaste faktorn vid köp av kläder och skor på nätet - å
andra sidan sänker den fria frakten e-handlarnas, redan pressade,
bruttomarginaler.

"Vi kommer att utvärdera resultaten innan vi går vidare, men som ett medel för
att ta ekonomin per enhet till nästa nivå så är det [minsta ordervärde] ett
genomförbart alternativ", sa Rubin Ritter.

Frågan är nu om fler aktörer kommer att våga följa i Zalandos fotspår?

Hos branschkollegan Boozt finns redan ett minsta ordervärde för att få fri
frakt, men under bolagets presentation av det tredje kvartalet konstaterade
vd Hermann Haraldsson att det händer mycket i marknaden nu.

"Om en av våra konkurrenter ändrar i sitt nyckelerbjudande, så öppnar det
möjligheter för oss", sa han utan att utveckla frågan ytterligare.

Arne Andersson, som är e-handelsexpert på Postnord, tror att en stor aktör som
Zalando kan öppna ögonen på andra aktörer för möjligheten att på ett eller
annat sätt ta betalt för frakten. Samtidigt ser han en risk för fortsatt
utveckling mot fri frakt i takt med att Amazon etablerar sig på allt fler
marknader.

"Amazon driver fri frakt ganska hårt, framförallt på de marknader där de har
lanserat sitt lojalitetsprogram Prime så är det vanligt att de erbjuder fri
frakt till och det sätter ett tryck på övriga handlare att erbjuda något
liknande", säger han.

H&M fick länge utstå kritik för att inte erbjuda fri frakt där kritikerna
menade att klädjättens motvilja att erbjuda fri frakt hämmade utvecklingen av
nätförsäljningen. Sedan en tid tillbaka erbjuder nu H&M fri frakt till alla
medlemmar i H&M Club. Och att koppla fri frakt och retur till någon form av
prestation från kunden i form av till exempel lojalitetsprogram är något som
Arne Andersson tror kommer att bli mycket vanligare inom en snar framtid.

"Hittills har det handlat väldigt mycket om att jaga nya kunder hela tiden och
då har man erbjudit väldigt förmånliga villkor och jag tror att vi inom ett
år kommer att få se lite mer utvecklade modeller", säger han.

Under årets sista kvartal kommer de svenska e-handlarna att få ytterligare
sten på logistikbördan. Under förra årets julhandel skickades fyra miljoner
e-handelspaket genom Postnord I år räknar Postnord med att volymen skall öka
med 25 procent och för att klara det kommer Postnord att ta ut en extra
"kapacitetsavgift" på 4 kronor per paket. Det kan tyckas lite men för till
exempel Boozt vars genomsnittliga ordervärde under det tredje kvartalet låg
på 794 kronor så innebär det en kostnadsökning på 0,5 procent på levererat
paket.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.