Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-18

G5: TROR MAHJONG JOURNEY KAN NÅ 100 MLN USD I LIVSINTÄKTER - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) G5 har stuvat om rejält i sin portfölj av
mobilspel det senaste året för att kunna ha fullt fokus på ett färre antal
aktiva spel där potentialen bedöms vara störst och för att skapa resurser för
nya spel. Planer finns också på ett särskilt utvecklingsteam som snabbare ska
kunna ta nya spel från idé till mjuklansering.

Det säger G5:s vd Vlad Suglobov i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

G5:s portfölj innehåller nu ett rekordstort antal spel som är i så kallat
"harvest mode", spel som gått in en slags skördeperiod, vilket betyder att
ingen marknadsföring görs, spelen utvecklas inte vidare och vinsten
maximeras.

Spel i " harvest mode " :

- Survivors: the Quest

- The Paranormal Society

- Twin Moons

- Letters From Nowhere

- Supermarket Mania Journey

- Supermarket Mania Match 3

- Mystery of the Opera

- The Island Castaway

- Virtual City Playground

- Stand O'Food City

- Farm Clan

- Doomsday Preppers

En del spel har på senare tid även skrotats helt. För ett år sedan köpte G5
rättigheterna till Hidden Object-spelen Kate Maloneoch Nightmares from the
Deepdär det sistnämnda egentligen var fyra olika spel. Av dessa totalt fem
spel har fyra nu lagts ner då intäkterna var för låga. Kvar från förvärvet
finns titeln Nightmares from the Deep: A Hidden Object Adventureoch det
spelet håller G5 nu på att göra om med sikte på att senare i år lansera det
under en ny titel som ett separat spel.

Kvar i portföljen finns nu sju aktiva spel:

- Hidden City

- The Secret Society

- Mahjong Journey

- Homicide Squad

- Pirates&Pearls

- Jewels of Rome

- Solitaire Tour

G5 har sedan tidigare som ambition att lansera två-tre nya spel per år.

Är det en bra riktlinje för de kommande åren?

"Jag skulle kanske säga två-fyra spel per år. Dessutom har vi börjat fundera
på att korta ner tiden för ett spel att gå från idé till mjuklansering. Vi
ser över olika sätt att organisera nya spelidéer, att i stället för de
traditionella utvecklings- och mjuklanseringstiderna också ha ett
kvalificerat team som tar fram spel snabbare. I ställer för att ägna 20 år åt
20 nya spel så kanske vi ta fram 20 spel på tre år. Sedan blir kanske bara
ett spel en succé, men vi måste lära oss att misslyckas fortare", säger Vlad
Suglobov.

För 2019 specifikt väntas G5 lansera fyra nya spel (plus den nya versionen av
Nightmares from the Deep). Ett av spelen släpptes nyligen, match 3-titeln
Jewels of Rome, och ett av de återstående är med säkerhet ett hidden
object-spel, enligt vd:n.

"Och av de två andra är det ett match 3-spel och ett spel som sannolikt är
match 3", säger Vlad Suglobov.

Av de tre spelen kommer ett lanseras "snart" och de övriga två planeras att
lanseras närmare slutet av året, enligt vd:n.

Vlad Suglobov menar att det, grovt förenklat, är rimligt att ungefär lika
många spel tar steget in i "harvest mode" varje år som antalet nylanseringar.
Just 2019 kommer antalet aktiva spel öka i takt med nylanseringarna, men från
och med 2020 kommer nya spel i stort matchas med att andra spel går in i
"harvest mode".

"Men om vi känner att ett spel går åt rätt håll så anställer vi mer personal i
stället för att ta spelet till harvest mode", säger han.

Förutom aktiva spel och spel i "harvest mode" har G5 även funderingar på ett
tredje alternativ - ett sorts "harvest mode light".

"Vi funderar på att ha ett väldigt slimmat team som tar fram ett flöde av
uppdateringar fast till en mycket lägre kostnad än i vanliga fall", säger
Vlad Suglobov.

Av G5:s samtliga spel har hittills två nått livsintäkter på över 100 miljoner
dollar: Hidden Cityoch The Secret Society. När Nyhetsbyrån Direkt för ett
drygt år sedan frågade G5:s finanschef Stefan Wikstrand vilka andra spel som
hade samma potential innehöll svaret sex spel. Av dessa är nu hälften ( Twin
Moons, Mystery of the Opera, The Paranormal Society) i harvest mode så därför
ställs samma fråga till vd:n.

"Jag tror Mahjong Journeykan nå 100 miljoner dollar, men då måste teamet bakom
spelet verkligen leverera. Homicide Squadär lite mer osäker, så ärligt talat
vet jag inte", säger han.

Bild: Mahjong Journey

Källa: G5

Det sjätte spelet, av de som nämndes för ett år sedan, är Pirates&Perlsoch det
anses inte längre ha samma potential.

Enligt Vlad Suglobov är det för tidigt att addera det nyligen lanserade Jewels
of Rometill listan över potentiella 100-miljondollarspel.

"Men jag tror att de två match 3-spel vi ännu inte lanserats i år har en
större chans att bli så stora", säger han.

Vad gäller just hidden object-spelet H omicide Squadså uppger Vlad Suglobov
att spelet "utvecklas väldigt bra, men ganska långsamt".

"Och frågan är hur stort ett spel i den här delen av hidden object-genren kan
bli. C riminal C ase(en mobilspelserie utvecklad av franska Pretty Simple,
reds anm) har lanserats i ett antal olika spel och det skulle vara lätt att
applicera. Ho micide Squadutspelas i New York, men det skulle också kunna
utspela sig i andra städer. Flera spel i serien skulle tillsammans ha
potentialen att nå 100 miljoner dollar i intäkter, men jag är osäker på om
bara ett spel kan nå dit", säger Vlad Suglobov.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.