Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-13

HÖVDING: FOKUSMARKNADER MOTORN ATT NÅ POSITIVT KASSAFLÖDE - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hövding, som tillverkar krockkuddehjälmen
Hövding, förväntar sig med hjälp från bolagets fokusmarknader, Sverige,
Danmark, Tyskland och Storbritannien kunna bli kassaflödespositiva under
2020, då även målet om en helårsförsäljning överstigande 250 miljoner kronor
ska uppnås.

Det säger Hövdings vd Fredrik Carling till Nyhetsbyrån Direkt i samband med
bolagets pressevent där den tredje versionen av hjälmen visas upp.

Det rekommenderade priset för den nya uppkopplade versionen av hjälmen ligger
på 2.995 kronor. Därmed har priset, som Nyhetsbyrån Direkt tidigare har
rapporterat om, inte höjts jämfört med den tidigare versionen.

"Det är ett bra pris och det möjliggör det som vi behöver göra som företag,
vilket är att nästa år vara kassaflödespositiva och gå 'break-even'. Det ger
också en möjlighet för relativt många cyklister att få tillgång till Hövding
och vi väljer då att ligga kvar på det priset som vi har haft", säger Fredrik
Carling.

Det finns i dag 185.000 Hövdingar ute på marknaden av version 1.0 och 2.0 av
hjälmen.

"Ungefär 10.000 av dem är 1.0 och tittar vi på tillväxtkurvan för Hövding,
försäljningsmässigt, är det de senaste två åren som det verkligen har tagit
fart", säger Fredrik Carling.

När utrullningen av den tredje versionen tar vid har Hövding inför det stramat
åt varulagret. Därmed kommer det inte finnas ett överskott av den andra
versionens hjälm.

Kommer det bli realisation på de hjälmar av den andra versionen som är kvar
nu?

"Nej, utan vi var lyckosamma i vår tajming och sitter inte på något varulager
som ska reas ut. Går du ut till butiker här i Stockholm eller i Sverige är
det väldigt få som sitter på 2.0 utan de har sålts under den sista tiden till
fullpris", säger Fredrik Carling.

Hur ser det ut med förbeställningar av version tre?

"Vi har ett återförsäljarnät i dag som är över 1.400 butiker och för att få
det mesta möjliga ut av en lansering har vi arbetat, framför allt, med de
stora kunderna som vi har under en längre tid. I det har de också lagt sina
prognoser och förhandsorder. Vi säkrar att de har de varor de behöver. Där
ligger självklart en orderbok som nu under de kommande veckorna kommer att
portioneras ut", säger Fredrik Carling.

Kan det komma att synas som en topp i försäljningen efter släppet?

"En del av dem kommer under sista svängen av det tredje kvartalet", säger
Fredrik Carling som även vidhöll att det kommer att finnas en viss effekt
försäljningsmässigt av det som syntes redan i det andra kvartalet från
infasningen av den tredje versionens hjälm.

Den uppkopplade produkten är en av nyheterna i den tredje versionens hjälm.
Trots det är det helt andra förbättringar som Fredrik Carling tror kunderna
kommer att uppskatta mest.

"För en Hövding-användare tror jag det faktum att du inte längre behöver veta
om du är en small, medium eller large och välja storlek - utan att det är en
justerbar storlek tror jag är en väldigt stor och användbar nyhet för många.
Jag tror för oss som företag, men även för användaren, är det nya
airbagsystemet som både är lättare att tillverka men också är mjukare och
bekvämare att bära viktigare för den dagliga användningen av Hövding än just
uppkopplingen", säger Fredrik Carling.

---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.