Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-14

LEO VEGAS: GYNNAS INTE AV NINJA CASINOS PROBLEM - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Leo Vegas bedömer att bolaget tar
marknadsandelar i Sverige, men att sektorkollegan Ninja Casinos problem
skulle ligga bakom ökningen tror inte vd Gustaf Hagman.

"Det är så klart svårt att säga, men vi tror inte att det har haft någon
inverkan på Leo Vegas. Den svenska marknaden är som ni vet väldigt
fragmenterad", sa han på dagens presentation av rapporten för det andra
kvartalet.

Huruvida bolaget räknar med att den positiva trenden i Sverige kommer att
fortsätta ville vd:n inte ge några siffror på eller detaljer om, men
konstaterade att "det känns bra" just nu.

Förutom intäktsökningen på drygt 7 miljoner euro jämfört med det andra
kvartalet förra året, var det framförallt minskade marknadsföringskostnader
som låg bakom det rekordhöga ebitda-resultatet i perioden.

Marknadsföringen som andel av intäkter minskade från 38 procent i det första
kvartalet till 29,7 procent i det andra kvartalet, och totalt bidrog den
lägre investeringen med 4,7 miljoner euro till resultatet.

Den sekventiella minskningen i det andra kvartalet beror på högre kostnader i
samband med starten på omregleringen i Sverige, och var till viss del
planerad, men enligt vd Gustaf Hagman blev minskningen något större än
planerat.

"Marknadsföring är volatil över kvartalen och det var några kampanjer som vi
hade planerat för i det andra kvartalet som blev flyttade till det tredje
kvartalet", konstaterade Gustaf Hagman som räknar med att
marknadsföringskostnaden kommer att öka under nästkommande kvartal.

Storbritannien fortsätter dock att vara utmanande för mobilkasinooperatören.
Exkluderat Storbritannien hade den organiska tillväxten varit 26 procent,
jämfört med 8 procent för bolaget som helhet.

"Det är den enda marknaden just nu som är utmanande i det korta perspektivet",
sade Gustaf Hagman. Han ser gradvisa förbättringar med avseende på bolagets
prestation, men ser inte några stora förändringar i
marknadsförutsättningarna.

Av bolagets varumärken var det framförallt Panda och Rocket X som hade det
kämpigt i Storbritannien medan Leo Vegas-varumärket presterade bra, enligt
vd:n.

Under det andra kvartalet lanserade Leo Vegas i Spanien två veckor efter att
licensansökan godkänts, och nyligen har bolaget lanserat i Brasilien.

"Det är tidigt i båda länderna och vi räknar inte med att de kommer att bidra
positivt under det tredje kvartalet, sade Gustaf Hagman.

I samband med rapporten meddelades även att Leo Vegas har valt att inte
lansera på den nyligen omreglerade schweiziska marknaden. Orsaken uppges vara
affärsmässiga.

"Vi måste ingå partnerskap med ett fysiskt kasino och vi menar att det finns
andra marknader som är mer intressanta", resonerade Gustaf Hagman.

---------------------------------------
Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.