Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-29

ROOTFRUIT: TILLVÄXT 11% 2 KV, JUSTERAR UPP VINSTPROGNOS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Snacksbolaget Rootfruit spår nu att
ebitda-resultatet för helåret kommer ligga i den övre delen av tidigare
angivet prognosintervall 8-12 miljoner kronor.

Det framgår av delårsrapporten.

Rootfruits försäljning ökade med 11 procent under andra kvartalet 2019,
jämfört med försäljningen proforma andra kvartalet 2018.

"Bolaget har även under detta kvartal ett bra tillflöde av nya kunder inom
lösviktssegmentet under varumärket Exotic Snacks vilket bidrar till
tillväxten mot föregående år", skriver Rootfruits.

Försäljningen av lösvikt ökade med 17 procent under kvartalet, jämfört med
proforma 2018 kvartal 2.

"Detta är en effekt av ett bra inflöde av nya kunder i kombination med att
prisjusteringar från föregående år fått full effekt. Eftersom påsken låg i
april i år bidrog även detta till stark försäljning inom lösvikt i
kvartalet", skriver bolaget.

Tillväxten på förpackade snacks under Gårdschips och Exotic Snacks beskrivs
som god. Det förpackade ökade med 5 procent mot föregående år proforma
kvartal 2 2018.

"Den starkaste tillväxten ser vi inom det vi kallar smartsnacks som är bakade
formade produkter.Råvaran utgörs av Quinoa, Havre, Lins samt Hummus. Vår
satsning är viktig främst på längre sikt då detta är ett nytt produktsegment
med fokus på hälsa och funktion", skriver Rootfruit.

Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (ebitda) uppgick under andra
kvartalet till 3,2 miljoner kronor vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,0
procent. Rörelseresultatet före avskrivningar andra kvartalet proforma 2018
var -0,3 miljoner kronor.

"Förbättringen i rörelseresultat jämfört mot föregående år drivs dels genom
ökad försäljning inom förpackat och dels genom inflöde av nya lösviktskunder
samt av att de prisjusteringar som genomfördes under föregående år på grund
av en försvagad svensk krona har fått full effekt", skriver bolaget.

Koncernens rörelsekostnader har ökat i perioden jämfört med 2018 till följd av
ökade driftskostnader i Laholm för att kunna producera smartsnacks i egen
regi. Ökade försäljningsvolymer har påverkat kostnaderna för butiksplock och
frakter. Säljkostnader har samtidigt minskat i perioden till följd av att
koncernen sedan årsskiftet har en gemensam säljorganisation för hela
produktportföljen..

"Nu kommer höst med nya skördar på en del råvaruprodukter. Successivt kommer
nya råvaruavtal att tecknas på nya villkor. Vi följer även noga hur den
svenska kronan utvecklar sig mot EUR respektive USD och kommer även här
värdera prisjusteringar beroende på valutautvecklingen", skriver bolagets vd
Anna Wallin-Krasse.

Under kvartalet har Rootfruit aviserat marknaden en prissänkning på grund av
prisutvecklingen på vissa råvaror, vilket delvis kompenseras av en
prishöjning mot bakgrund av försvagning av den svenska kronan. Netto innebär
justeringarna en sänkning av priserna mot marknaden vilka träder i kraft
under tredje kvartalet.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.