Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-06

Touchtech: Norges första obemannade skobutik

Det norska skoföretaget Kastel öppnar Norges första obemannade
skobutik med självbetjäning. I samarbete med Touchtech och
modeplattformen Miinto kan Kastel erbjuda sina kunder en interaktiv
lösning som gör det möjligt att handla helt utan närvaro av
butiksanställda.

Idén om en obemannad självbetjäningsbutik uppstod dels på grund av
nödvändighet och dels på grund av trender i branschen. Målet var att
erbjuda en friktionsfri shoppingupplevelse där kunden är i fokus.

Se videoklippet som visar hur konceptet fungerar i praktiken:
https://touchtech.com/sv/nyheter/2019/11/kastel

Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommenterar:

"Vi är en relativt liten aktör på en konkurrensutsatt marknad och har
varit tvungna att tänka om. E-handeln växer och vi behövde hitta en
kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik.
Slutresultatet var bättre än väntat."

Friktionsfri shoppingupplevelse

Skobutiken på Briskeby är utrustad med en sko i alla modeller och
storlekar, så att du kan hitta rätt sko. Ett lås- och säkerhetssystem
med en videokamera och fjärrstyrt lås gör att kunden kan låsa upp
från insidan och utsidan. I praktiken innebär detta att kunden inte
längre behöver vara beroende av att handla inom normala öppettider.

Den faktiska försäljningen sker via Touchtech Vendo där kunden väljer
skor som skickas direkt hem till dörren från en
Kastel-återförsäljare. Lösningen är smart, hållbar och säkerställer
att kunden inte behöver bära med sig varorna hem. Helt i linje med
moderna krav på flexibilitet och nya handlingsmönster.

Teknikentusiasten och kommunikationsrådgivaren Hans-Petter
Nygård-Hansen testade lösningen före lanseringen, som kommenterar:

"Jag älskar idén att kunna gå in i en butik utan rädsla för att bli
störd av trötta säljare, där jag bara går in i butiken, slipper bära
med mig varorna ut, istället få skorna levererade direkt till dörren.
Jag tror att konsumenterna är redo för den här typen av lösning. Du
får en frustrations- och friktionsfri shoppingupplevelse, men det
kräver en snabb leveranstid."

Andreas Malo Dyb säger att företaget har ett stort fokus på
leveranstid. Idag är det två till tre dagar, men syftar till en
leveransdag och expressleverans per timme.

Ny butikslösning i bilfritt centrum

Ett bilfritt centrum innebär att du måste bära dina påsar själv,
vilket kan uppfattas som besvärligt. Dessutom har det blivit svårare
för människor att använda en bil i Oslo centrum, och många går till
köpcentra utanför stadens centrum. Kastels innovativa lösning med
Touchtech Vendo och Miinto underlättar en enkel och bekväm
shoppingupplevelse, liksom det faktum att initiativet kan bidra till
att bekämpa butiksdöd i staden.

Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommentarer vidare:

"Vi tror att kunder kommer att uppskatta att shoppa i lugn och ro,
inte minst att de inte behöver ta med varan hem. Mycket bekvämt när
Oslos centrum är bilfritt. Föreställ dig hur mycket lättare
julshoppning blir i år."

Eftersom butiken inte behöver ett lager eller stora lokaler, lyckas
Dyb att vara kostnadseffektiv utan att kompromissa med tjänsten.
Dessutom stöder modellen detaljhandel i distriktet Norge genom
försäljning via detaljhandlaren och modeplattformen Miinto.

"Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar
slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed
har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och
storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga
hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win
situation."

Minskade returer

För att förverkliga lösningen har Kastel ingått ett samarbete med
modeplattformen Miinto och Touchtech.

Jake Petersen, VD på Miinto, kommenterar:

"Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en
positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med
att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon
innan han går online och köper produkten. En av branschens största
utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet
returer.

Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom
vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver
Kastel och är anslutna till vår plattform."

Självbetjäningskassan, med en stor touchskärm, levereras och
tillhandahålls av Retail Tech-bolaget Touchtech.

Henrik Fasth, Growth Manager på Touchtech, kommenterar:

"Vi tycker att det är helt rätt att Kastel använder ny teknik för att
utmana dagens modell. Tack vare aktörer som vågar utmana och vända
sin affärsstrategi kommer vi att uppleva innovation i en bransch som
fortfarande kännetecknas av traditionellt tänkande."

För ytterligare information, vänligen kontakta

Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com

Om Touchtech

At Touchtech, we have a mission: to solve retail's challenges with
products that delight and inspire. As the company behind the market
leading and ground-breaking Endless-Aisle software products - Vendo,
Showroom and Lima - we enable retailers around the world to
digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From
car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms,
our products are extending what's possible when integrating online
with offline, delivering on the promise to increase sales,
profitability and enrich customer experience in physical spaces.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/touchtech/r/norges-forsta-obemannade-skobutik...
https://mb.cision.com/Main/16339/2954710/1136350.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.