Du är här

2018-06-28

Umida Group AB (publ): VD-brev juni 2018

Umidas ambition är att skapa långsiktig lönsam tillväxt och en helt
central del i tillväxtstrategin är att utveckla bolagets
produktportfölj. Det gör vi genom innovation och genom att investera
i och bygga våra varumärken. Jag vill i detta VD brev berätta mer om
det viktiga marknads- och säljarbetet och hur vi har ökat trycket på
marknaden.

Innovation står högt upp på bolagets agenda och vi jobbar intensivt
och målmedvetet med produkt- och smakutveckling. Det arbetet ger
resultat och vi har varit mycket framgångsrika i att vinna
upphandlingar på monopolen. Under maj och juni har Umida vunnit
totalt 5 upphandlingar. Vi har fått in två nya glöggar under det nya
varumärket G-glögi på det finska monopolet ALKO, en ekologisk
rödvinsglögg och en ekologisk vitvinsglögg i 75 cl flaska som
lanseras 1 oktober. Vi har också vunnit en upphandling på
Systembolaget med Vinfabrikens blåbärsglögg i 75 cl flaska som
lanseras 1 november. En produkt som vi tror kommer falla
konsumenterna i smaken och som vi har stora förhoppningar på. Det
innebär att Vinfabriken kommer ha tre glöggprodukter i fast sortiment
på Systembolaget under glöggsäsongen 2018, den nya blåbärsglöggen
samt de tidigare framgångsrika äppelglögg i stor och liten flaska.
Utöver det har Vinfabriken för första gången vunnit en upphandling på
Vinmonopolet i Norge med en rödvinsglögg i PET flaska. Så under
glöggsäsongen 2018 kommer Umida ha produkter listade på samtliga
monopolen i Norden.

Vidare har vi tillsammans med vår säljpartner Conaxess Trade jobbat
intensivt med införsäljningen av alkoholfri glögg gentemot de
centrala kunderna på dagligvaruhandeln. Vi har ett attraktivt
erbjudande med Vinfabrikens alkoholfria ekologiska glöggsortiment och
en ny alkoholfri glögg framtagen tillsammans med Plura genom Brands
For Fans. Vi har lyckats få centrala listningar på Coop och
Bergendahls och kommer därmed få en bra täckning på marknaden. Ica
butikerna kommer att bearbetas lokalt liksom föregående säsong. Det
är kanske lite märkligt att prata om glögg så här i sommartider, men
det är en prioriterad kategori för Umida och vi laddar för expansion
och tillväxt under glöggsäsongen i fjärde kvartalet.

Det är också väldigt roligt att även Umidas dotterbolag Brands For
Fans har vunnit en upphandling på Systembolaget med Motörhead rom.
Upphandlingen vanns i sedvanlig blindprovning och i konkurrens med 53
andra produkter. Det är ytterligare ett bevis på vår förmåga att
utveckla produkter av allra högsta kvalitet. Motörhead rom blir ett
starkt tillskott i portföljen med goda förutsättningar även på
exportmarknaderna. Vi ser att det finns stor potential att växa
Motörhead som varumärke genom nya produkter och på nya marknader, och
vi arbetar med en plan för att expandera varumärket.

Brands For Fans har även nyligen lanserat Thåströms Spanska Brandy på
Systembolaget. Det är andra upplagan av denna produkt och en
uppföljare till 2015 års framgångsrika lansering. Produkten är en
högkvalitativ brandy från Jerez i södra Spanien som säljs i begränsad
upplaga på Systembolaget.

Under 2018 har vi ökat investeringarna i våra prioriterade varumärken
för att skapa starka och attraktiva varumärken och driva försäljning.
Vi har stöttat relanseringen av Shot 4.4 till Lacks! genom
kommunikation i sociala medier och varit närvarande på
konsumentmässor, med ett positivt mottagande bland konsumenterna.
Casana, vår ekologiska ready-to-drink 4,5% med tonicsmak, har
annonserats i digitala kanaler och via events inför sommarens
högsäsong. Inför midsommarhelgen gjorde vi en ny PR-aktivitet för
Vinfabrikens ekosnaps med lägre alkoholhalt som gav bra uppmärksamhet
i press. Plura Torpets akvavit aktiverades också inför
midsommarhelgen i digitala kanaler genom både film och annonser.

Slutligen vill jag även berätta om ett nytt legouppdrag. Vi har fått i
uppdrag av Pernod Ricard att producera ekologiskt rött och vitt vin i
10 liters bag-in-box för försäljning gentemot restaurangmarknaden.
Genom det nya samarbetet med Pernod Ricard utökar vi vår affär inom
vin, vilket är i linje med bolagets tillväxtstrategi på vin-sidan.

Jag vill avsluta med att önska en trevlig sommar och tacka för visat
förtroende för mig, övriga ledningen och styrelse, samt tacka för
uppmärksamhet och intresse för detta VD-brev.

Stockholm 28 juni 2018

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-juni-2018,c255...
http://mb.cision.com/Main/11623/2559715/868077.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.