Du är här

2018-10-16

VOLVO: INGEN MER INFO OM ÅTGÄRD/KOSTNAD, ARBETAR SKYNDSAMT - PC

STOCKHOLM (Direkt) Volvo har inget mer att säga om omfattningen av det
upptäckta komponentfelet och kostnaderna för att åtgärda dessa. Bolaget kan
inte heller uttala sig om när ytterligare besked kring detta kan lämnas.

"Det var vi själva som upptäckte detta, men sedan vet vi egentligen inte så
mycket mer i nuläget", säger Volvos chef för mediarelationer Claes Eliasson
till Nyhetsbyrån Direkt.

Problemen har kommit till Volvos kännedom ganska nyligen och nu samlar bolaget
data, tittar på just komponenten och diskuterar olika åtgärdsprogram
framförallt tillsammans med tillsynsmyndigheter kring utsläppskrav för att få
en så bra process som möjligt.

Hur lång tid kan undersökningen ta?

"Vi gör detta här skyndsamt fast med kvalitet. Jag vågar inte sätta något
datum när vi är klara med det här, men vi drar inte ut på tiden", säger han.

När behöver ni lämna ytterligare besked kring detta?

"Det kan jag inte spekulera kring."

Problemen handlar om att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som
används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna
leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider (NOx).

Volvo ger ingen information om hur många fordon som kan beröras.

Handlar det om 10.000-tals eller 100.000-tals?

"Jag kan inte precisera det mer än så, utan det ingår i den data som vi håller
på med just nu", säger Claes Eliasson.

Volvo har också uppgett att det i nuläget inte är möjligt att bedöma de
finansiella konsekvenserna, men har samtidigt flaggat för att kostnaderna för
att åtgärda problemet kan bli "betydande".

I vilket härad ligger "betydande" kostnader för Volvo?

"Jag kan inte specificera något härad, det är också det här som undersökningen
kommer att ge svar på", säger han och påpekar i samma mening att det är
viktigt att komma ihåg att det är en komponent i ett
avgasefterbehandlingssystem.

"Det här är inte en produktsäkerhetsfråga, alla fordon är fullt compliant när
de släpps ut på marknaden. Det här uppträder över tid och vi vet inte hur
många fordon som drabbas av det", säger han.

Befarar ni att Volvo kan bötfällas för detta?

"Det kan inte jag bedöma, man ska komma ihåg att det handlar om en komponent
som över tid kan få försämrad effekt i förtid. Dessutom är det så att förarna
får indikationer på det här och kan då åka in och få det åtgärdat. Det är
inte så att det är någon sak som påverkar effekten eller kvaliteten på det
sättet eller produktsäkerheten", säger han.

Men ser ni en risk för böter?

"Det vill jag inte spekulera i nu. Vi har en dialog med relevanta myndigheter
i den här frågan på vårt initiativ när vi upptäckte det här."

Vad har myndigheterna gett för feedback?

"Jag kommenterar inte våra myndighetsdialoger mer än att vi har en bra och
konstruktiv dialog", säger Claes Eliasson.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.