Bli medlem
Bli medlem

Du är här

Betalt samarbete
Publicerat: 2019-04-11

Bolaget med framtiden framför sig

Detta är en betald analys på uppdrag av Gunnebo AB utförd av analysföretaget Jarl Securities på uppdrag av Analysguiden.
Analysguiden har träffat Nobinas VD, Magnus Rosén, för en exklusiv intervju.

Analysguiden har träffat Nobinas VD, Magnus Rosén, för en exklusiv intervju.

1. Ni har en affärsmodell som kan gynnas av den ökade medvetenheten för miljöfrågor. På vilket sätt kan ni dra nytta av detta ämne?

Det finns idag ett flertal globala trender som skapar utmaningar för samhället vad gäller ökande densitet och försämrad framkomlighet i städerna som resultat av en ökande urbanisering. Nobinas affärsmodell, som mycket handlar om att försöka få människor att ställa bilen hemma och ta bussen istället, svarar mycket väl upp mot dessa utmaningar vilket innebär att dessa trender driver tillväxt för Nobina. Utöver urbaniseringen så gynnas Nobina också av den tekniska utvecklingen som präglar marknaden. Den tekniska utvecklingen tillsammans med den allmänt ökade medvetenheten för miljöfrågor är positiv för Nobina då det börjar bli tydligt för alla att kollektivtrafik är en del av lösningen och då framförallt elbussar och konceptet ”Bus Rapid Transport” (BRT) som kapacitetsmässigt konkurrerar med spårvagnen men har högre flexibilitet och är billigare, två områden där Nobina ligger i framkant.

2. Under februari månad emitterade ni den första gröna obligationen relaterat till kollektivtrafik i Norden. Kan du berätta lite mer om varför ni emitterade denna obligation och hur intresset har varit hittills?

Grundsyftet med att emittera obligationen var att säkra finansiering till ett konkurrenskraftigt pris för kommande investeringar i fossilfria bussar och att bredda vår kapitalbas med en ytterligare finansieringskälla. Då Nobinas affärsmodell inom kollektivtrafik verkligen, per definition, är hållbar så föll det sig väldigt naturligt att sikta på en grön obligation vilket, enligt vår bedömning, också i slutändan resulterade i en lägre marginal. Utöver detta tror vi också att en grön obligation har en lägre refinansieringsrisk än vanliga obligationer. Vårt mål är att uppnå en  bussflotta som drivs enbart av förnyelsebar energi och vi tror att den här transaktionen förtydligar Nobinas hållbarhetsagenda och kommer att accelerera den övergången. Intresset bland investerarna var mycket stort och transaktionen blev snabbt mer än två gånger övertecknad och vi hade över 70 unika investerare från fem olika länder i den slutliga allokeringen.

Läs den senaste analysen av Nobina här.

3. Ni har också fått ert gröna ramverk certifierat med högsta betyget ”dark green” som första kollektivtrafikföretaget, vad innebär det här för Nobina och era aktieägare?

Vi själva har alltid varit medvetna om att vår affärsmodell är hållbar men vi har nu påbörjat en resa mot att försöka förtydliga detta även externt för såväl allmänheten som investerarna. Ur det perspektivet är det såklart väldigt glädjande att det oberoende klimatforskningsinstitutet Cicero gav oss högsta betyg vilket blir en tydlig kvalitetsstämpel. Ju högre betyg man får ju högre investerarintresse och därmed möjlighet till en lägre finansieringskostnad vilket i sin tur förbättrar vårt resultat vilket är positivt för aktieägarna.

4. Ni har nyligen varit inblandade i ett projekt som testar möjligheterna för självkörande stora bussar i trafik, ni är med detta projekt ett av de första i Europa. Vilka aspekter kommer utvärderas i detta projekt för att ta nästa steg mot autonoma bussar?

Ja, vi har tidigare genomfört ett lyckat testprojekt med autonoma bussar i Kista vilket nu är avslutat men som resulterade i att vi fick en utökning av vårt befintliga trafikkontrakt i Barkarbystaden där vi idag kör tre stycken autonoma mindre bussar i reguljär trafik. Stadsbyggnadsprojektet i Barkarbystaden, där Nobina är ansvarigt för att utveckla kollektivtrafiklösningen, är mycket spännande och nu i februari kommunicerade vi att vi, tillsammans med Scania, under 2020 inleder ett banbrytande försök med självkörande fullängdsbussar i linjetrafik.

5. Avslutningsvis, vilka är Nobinas primära fokusområden för att fortsätta vara marknadsledande inom hållbarhet för utvecklingen av kollektivtrafiken i Norden?

Vi fokuserar på att fortsätta ligga i framkant och skapa helhetslösningar inom kollektivtrafiken tillsammans med andra kollektivtransportmedel men med bussen i centrum då den har högst flexibilitet.

Besök Nobinas hemsida här.

Betalt samarbete
Publicerat: 2019-04-11

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.