Du är här

2018-08-13

Acando: Acando använder AR för att digitalisera delar av produktionen hos TMD Friction

Acando och dotterbolaget Brickmakers har digitaliserat det första
steget i tillverkningen av bromsbelägg hos företaget TMD Friction.
Detta har gjorts med hjälp av interaktiva 3D-projektioner baserade på
augmented reality.

TMD Friction Services, ett ledande företag inom bromsbeläggsteknologi,
bad Acando och Brickmakers att skapa en prototyp på en lösning för
att digitalisera tillverkningen av bromsbelägg. Det avgörande första
processteget vid tillverkning av bromsbeläggningar - blandning och
vägning av de enskilda råvarorna - valdes för en första prototyp. Med
hjälp av prototypen ville man komma fram till hur interaktionen
mellan de olika enheterna i processen kan ske på ett mer ergonomiskt
och effektivt sätt. Dessutom ville man förenkla och accelerera
processtegen, och samtidigt skydda dem mot obehörig åtkomst.

Med hjälp av Microsoft HoloLens AR-glasögon har Acando och Brickmakers
utvecklat en "Virtual Weighing"-app för att digitalisera det första
processteget. Appen projekterar ett interaktivt 3D-gränssnitt på de
olika arbetsområdena, vilket ger medarbetarna all information de
behöver för att utföra sitt arbete samtidigt som de håller händerna
fria. Navigering sker genom modern styrning med hjälp av rösten,
ögonen och gester. En integrerad streckkodsläsare används för att
välja rätt råmaterial, så att det kan identifieras entydigt och
effektivt eliminera risken för förvirring. Interaktiva vågor visar
kontinuerligt vilka material och kvantiteter som har lagts till
blandningen.

- Med "Virtual Weighing"-appen har Acando och Brickmakers fullt ut
uppfyllt våra förväntningar. Informationen förblir skyddad mot
obehörig åtkomst, samtidigt som ergonomi och våra anställdas
rörlighet maximeras. Den öppna kommunikationen och det flexibla och
fokuserade tillvägagångssättet har gjort partnerskapet framgångsrikt,
säger Richard Diez-Holz på TMD Friction Services.

För mer information vänligen kontakta:
Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications, +46 (0)70 413
4179, anna.ohlsson@acando.com

Anja Altenburg, Marketing Manager Acando GmbH, +49 (0)40 822259-205,
anja.altenburg@acando.de
(http://file:///C:/Users/lotta.trulsson/AppData/Local/Microsoft/Windows/I...)

Om Acando:
Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och
insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och
mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har
cirka 2 000 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över
2,4 miljarder kronor 2017 och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Om Brickmakers:
Brickmakers GmbH är baserat i Koblenz, Tyskland, och specialiserar sig
på digitalisering med särskild inriktning på utveckling av mobila
applikationer och webbaserade lösningar.

Om TMD Friction:
TMD Friction är en av världens ledande tillverkare av bromsbelägg för
fordonsindustrin och bromsindustrin. Med cirka 5 000 anställda över
hela världen finns koncernen på fyra platser i Tyskland och
ytterligare anläggningar i Europa, USA, Brasilien, Mexiko, Kina,
Japan och Sydafrika.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/acando/r/acando-anvander-ar-for-att-digitalise...
http://mb.cision.com/Main/740/2589980/889588.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.