Du är här

2017-10-09

ÅF: TILLVÄXTRIBBA INTAKT, HÖGRE INTERN VÄXEL LÄGGS I - VD

STOCKHOLM (Direkt) ÅF:s nya tillväxtmål på 10 procent årlig
försäljningstillväxt innebär inte en sänkning, men en omdefinition, gentemot
det tidigare målet att omsätta 2 miljarder euro år 2020. Fokus på organisk
tillväxt och strävan att verkligen nå lönsamhetsmålet skärps därutöver
jämfört med tidigare.

Det säger Jonas Gustavsson till Nyhetsbyrån Direkt, apropå att måltakten om 10
procents försäljningstillväxt till år 2020 inte räcker till 2 miljarder: det
nya målet inkluderar inte bidrag från större förvärv, det teknikkonsulten
kallar "plattformsförvärv".

"Tillväxtmålet över en längre cykel är i stort sett oförändrat mot i dag. Men
vi går ifrån ÅF:s tidigare praxis med femårsmål till förmån för ett årligt
tillväxtmål, och försöker vara tydligare på hur vi ska nå tillväxten på 10
procent per år: med organisk tillväxt samt löpande tilläggsförvärv. Sedan
letar vi hela tiden efter större plattformsförvärv", säger han.

Det senaste stora förvärvet ÅF gjorde var köpet av Epsilon från Dan Olofsson,
som aviserades i slutet av 2012 och bidrog med 2,1 miljarder kronor till ÅF:s
dåvarande omsättning på 5,4 miljarder. I dag ligger omsättningen på 12
miljarder.

Tror du fortfarande att ni kan omsätta 2 miljarder euro år 2020?

"Det är en definition som vi med den nya målsättningen släpper, men om vi
springer på ett plattformsförvärv av större dignitet är det inte orimligt. År
2020 börjar närma sig, så med enbart organisk tillväxt jämte tilläggsförvärv
ser det inte ut som att vi når det. Men skulle vi få in något av de förvärv
som vi alltid letar efter, då skulle vi kunna hamna där. Så det är väldigt
beroende av större förvärv."

Jonas Gustavsson vill inte spekulera i sannolikheten för att ett sådant större
förvärv skulle kunna ske inom de närmaste åren, men han säger att bolaget i
och med den strategigenomgång som gjorts sedan han tillträdde som vd i våras
åtminstone har blivit mer tydligt med vad man letar efter.

"Vi letar efter rätt förvärv, efter bolag som verkligen passar in. Vi vill
tydligt definiera oss som ett ingenjörs- och designföretag, snarare än ett
traditionellt konsultföretag. Vi vill klättra uppåt i värdekedjan och
leverera lösningar och koncept snarare än att öka vår 'professional
services'-andel", besvarar han frågan om vad detta är.

Beträffande vilka länder ÅF letar efter storförvärv i säger Jonas Gustavsson
att inget land är uteslutet, men räknar ändå upp några länder: Norge,
Danmark, Tjeckien och Schweiz.

"Inom nischförvärv är vi öppna internationellt, och på lite större förvärv
tittar vi på de närliggande länderna. Men vi utesluter inget land: vi tittar
på 'rätt förvärv'", sammanfattar han.

ÅF höjer sitt skuldsättningsmål från 1,5-2,0 till 2,5, och möjliggör därmed
större förvärv.

"Det innebär att vi ger oss själva lite mer flexibilitet, och visar att vi har
en framåtlutad förhållning till våra mål", säger Jonas Gustavsson.

Lönsamhetsmässigt ligger ÅF-målet kvar på 10 procent, men Jonas Gustavsson
säger att bolaget ska försöka hårdare än tidigare att nå dit med hjälp av
internt fokus på organisk tillväxt och kostnadsdisciplin.

"Jag tycker, vilket jag lärt mig i industrin och på Sandvik, att
rörelsemarginalen är ett mycket viktigt mål. Nu har vi sagt att vi ska ta oss
till 10 procent som ett första steg, offensivt och med mycket hårt jobb. Där
har vi inte riktigt varit tidigare", säger han med hänvisning till exempelvis
de senaste tolv månadernas 8,9 procent, och avslutar:

"I min värld har vi ett högt fokus på organisk tillväxt och ökad
rörelsemarginal - det driver mycket värde i ett bolag. Därmed inte sagt att
det finns en motsättning mellan det och att göra värdeskapande förvärv,
tvärtom."
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.