Du är här

2018-08-23

ahaWorld: ahaWorld AB: Delårsrapport Q2

ahaWorld (publ) 1 April - 30 Juni 2018. Spelöverskottet ökar samtidigt
som bolaget fortsätter att utveckla sina varumärken

Sammanfattning av andra kvartalet

· Spelöverskottet ökade med 14%
· Spelomsättningen ökade med 56%
· EBIT minskade med 7 procentenheter
· Pay & Play lanserat på MoboCasino
· Emission genomförd, tecknad till 86%

Under årets första halvår har spelöverskottet ökat med 3 % och
spelomsättningen med 39 %. EBITDA förbättrades jämfört med första
halvåret 2017 främst pga. att resurserna i bolaget har fördelats om
till utveckling av bolagets plattformar för bingo och kasino. EBIT
försämrades jämfört med första halvåret 2017 pga. högre avskrivningar
som härstammar från den ökade investeringen och utvecklingen bolaget
gjort i sina plattformar för bingo och kasino.

Det andra kvartalet i perioden står för den största ökningen av
spelöverskottet med 14 % samt med 56 % på spelomsättningen. Ökningen
härstammar främst från våra kasinovarumärken. EBITDA har försämrats
jämfört med andra kvartalet 2017 främst pga. att investeringar har
gjorts i personal i nyckelpositioner. Mer resurser har också lagts på
marknadsföring för koncernen, främst IR-aktiviteter för att öka
kännedom och investerarintresse för bolaget. EBIT försämrades jämfört
med andra kvartalet 2017 pga. högre avskrivningar som härstammar från
den ökade investeringen och utvecklingen bolaget gjort i sina
plattformar för bingo och kasino.

Väsentliga händelser under perioden

- Den 14 juni lanserade bolaget Pay & Play på varumärket MoboCasino. I
samband med detta lanserades en helt ny design för hemsidan.

- Under perioden genomfördes en företrädesemission som tecknades till
ca 86 %. I samband med emissionen fick bolaget in två nya storägare
som tillsammans har ett innehav på ca 28 % av bolagets aktiekapital
och röster.

- Bolaget har genomfört en översyn av varumärkena och definierat varje
varumärke för att tydligare rikta in sig på respektive målgrupp.

Väsentliga händelser efter perioden

- Bolaget har påbörjat sin licensansökan för den svenska spelmarknaden
för både bingo och kasino.

- I augusti lanserades ett nytt lojalitetsprogram för MoboCasino i
syfte att erbjuda spelare incitament för ett långsiktigt spelande med
oss. Programmet är utformat så att det ger en transparant och enkel
överblick för spelaren av de fördelar vi erbjuder. Systemet är
nivåbaserat där varje högre nivå ger ökade fördelar. Ju mer man
spelar desto mer ges tillbaka till spelaren. Ett system som tilltalar
högfrekventa storspelare.

Erik Ahlberg, VD ahaWorld

"Kasino drar positiv utveckling under kvartalet.

Under första halvåret har två av de befintliga kasinona förbättrat
designen och spelupplevelsen. Med SwedenCasino såg vi en förbättrad
konvertering från registrerade till betalande spelare och i juni
lanserades "Pay and Play" för MoboCasino.

Konverteringen överlag har kraftigt förbättrats under perioden och
gått från genomsnittligt 10% Q2 2017 till 55% Q2 2018. Arbetet med
varumärkena har också givit ett förbättrat spelöverskott och NGR.

Vi nöjer oss inte

Detta är bra indikationer på att våra förändringar uppskattas av
kunderna och förtroendet har ökat. Arbetet fortsätter och ökar i
intensitet när vi får positiv respons från kunder. Efter periodens
utgång har vi också lagt till lojalitetsprogram för MoboCasino som
genom sin enkelhet är lätt att förstå och ger kunderna stora fördelar
i sitt spelande med oss.

Emission och nya storägare

Under kvartal 2 genomfördes en emission som tecknades till 86% och gav
oss två nya storägare som tillsammans har ett innehav på ca 28%. Det
är mycket glädjande att våra ägare och nya ägare visat oss det
förtroendet.

I juli var emissionslikviden tillgänglig och ger oss en styrka i att
intensifiera vårt arbete kring varumärkena för både Bingo och Kasinon
i syfte att öka tillväxten av aktiva spelare och höja spelarvärdena
genom CRM, lojalitetssystem och marknadsföring.

Arbetet med affiliatepartners har efter tester under perioden visat
gott resultat. Vi kommer nu öka antalet partners för att nå en större
tillströmning av besökare till siterna både för Bingo och Kasino.

Vi är i full färd med att förbereda oss för att verka på en svensk
reglerad marknad där vi ser stora möjligheter för våra varumärken. Vi
utvärderar även noggrant inträde på ett antal nya marknader."

För ytterligare information kontakta Erik Ahlberg, VD ahaWorld AB, +46
(0)725-03 35 35, e-post: erik.ahlberg@ahaworld.se, eller se
www.ahaworld.se.

Om aha-koncernen

Koncernen äger flera speloperatörer som bedriver spelverksamhet på
internet. ahaWorld AB är moderbolaget i koncernen, och grundades i
slutet av 2007. Koncernens kärnverksamhet består av att via sina
dotterbolag leverera den bästa spelunderhållningen på nätet med en
unik paketering, aha-upplevelsen. Lär känna oss: ahaworld.se - För
mer information: Michael Bryne CFO kontakt 070-420 84 15
michael@ahaworld.se - Länkar: http://www.ahabingo.com,
http://www.ahacasino.com, http://www.ahaworld.se
http://www.mobocasino.com, http://www.swedencasino.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ahaworld/r/ahaworld-ab--delarsrapport-q2,c2598365
http://mb.cision.com/Main/11632/2598365/896063.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.