Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-18

Almi Företagspartner: Unga svenska snabbväxande företag får chansen i Silicon Valley

Pressinformation från Almi Företagspartner

Next stop Silicon Valley! Det är vad som väntar 10 unga
förväntansfulla företag. Tillsammans ska de resa en vecka till USA
och presentera sig själva och sin produkt inför en rad specialister i
Silicon Valley. De är alla deltagare i programmet Born Global 2014
som genomförs juni-december 2014 och resan kan bli en av flera
språngbrädor ut på en internationell marknad.

Born Global är ett utvecklingsprogram för lovande unga företag som
startades av Almis affärsområde Inkubation tillsammans med Center for
Business Innovation vid Chalmers. För ett ungt snabbväxande företag
kan det vara direkt avgörande hur snabbt man lyckas etablera sig på
en internationell marknad genom att utveckla och verifiera en skalbar
affärsmodell. Men vägen dit kan vara både svår och tuff. Programmet
Born Global syfte är att hjälpa de unga företagen att lyckas med
denna utmaning. Nu får de chansen att direkt på plats i Silicon
Valley både presentera sitt företags produkt och en chans att bygga
upp ett starkt kontaktnät inför en kommande internationell
marknadsintroduktion. Spotify och Skype är några svenska exempel på
företag med internationella framgångar som agerade på en global
marknad från start. De startade också en gång som små högteknologiska
snabbväxande företag:

- Det är dessa Born Globalföretag vi nu vill ge chansen att snabbare
nå ut internationellt. Det är bland den här typen av företag vi kan
finna morgondagens internationella snabbväxare, säger Mikael von
Dorrien, Program Manager på Almi.

Möte med specialister

De 10 uttagna Born Globalföretagen får möta utvalda
serieentreprenörer, riskkapitalister och investment managers med
särskild kännedom om svenska unga tillväxtföretag. Dessutom ingår
stöd av affärscoacher, deltagande på professionella seminarier och
work shops, projektarbeten samt en vecka i Silicon Valley med
företrädare från Stanford University. Exempel på innehåll i
programmet är kundsegmentering, optimal produkt- och
tjänsteutveckling, val av distributionskanaler, säljprocess och
säljledning, betalningsmodeller, internationell organisation, ledning
och styrning samt finansiering. Dessutom ingår vid två tillfällen
business reviews med alla deltagande företag, serieentreprenörer och
riskkapitalister.

Här är de 10 utvalda Born Global företagen:

Wememove, Collra, Myclosetroom, Idea2Innovation, TwebCast, Minalyze,
Publit.se, Pieces Interactive, Speedment och Delbar.

För mer information:

Mikael von Dorrien, Program Manager Almi, mobil: 072-204 62 26,
mikael.vondorrien@almi.se

Sören Sjölander, programledare, professor vid Chalmers, mobil:
031-7721916, soren.sjolander@chalmers.se.

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest; 076-880 88 10,
maria@kessling@almi.se

Om Almi

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och
företag att utvecklas. Vi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i
företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det
omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som
befintliga företag i en expansionsfas. Vi ansvarar också för det
statliga inkubatorprogrammet. Almi ägs av staten tillsammans med
regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela
landet.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/almi-foretagspartner/r/unga-svenska-snabbvaxan...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.