Du är här

2017-09-04

Alvestaglass AB: Halvårsrapport januari - juni 2017Alvestaglass AB

Branschen kan se tillbaka på ett Q2 med generellt ganska dystra
försäljningssiffror beroende på den kyliga

våren. Glassförsäljningen är väderberoende och vi får ofta frågan hur
det påverkar oss.

Alvestaglass ökar omsättningen med 40% under andra kvartalet jämfört
med föregående år! Vi vågar tänka

annorlunda och går mot strömmen. Vi levererar nya produkter som tas
emot väl av våra kunder och vi syns

på olika event runt om i Sverige. Att vara innovativ och följa dagens
trender har visat sig vara ett framgångsrecept.

Exportandelen kommer att fortsätta växa framöver och under Q2 kan vi
lägga till ett nytt avtal med 7-Eleven

i Danmark. Detta blir också vårt första steg in på den danska
marknaden. Finland och Estland går redan

över förväntan och våra samarbetspartners är väldigt nöjda med
utvecklingen.

Ett större test på stycksaksmarknaden har gjorts med mycket goda
resultat. Alvestaglass tar ordentliga

andelar på våra försäljningspunkter och vi ser stora möjligheter att
växa kraftigt inom segmentet under

2018. Totalt omsätter stycksaksmarknaden i Sverige ca 1 miljard SEK.
I Sverige ser vi trender som eko, * fritt från och hälsa. Att ligga i
framkant när det gäller

produktutveckling är något vi strävar efter hela tiden och det kommer
vara det som avgör vem som

håller i stafettpinnen.
April - juni 2017 (Q2)
Nettoomsättningen uppgick till 22 917 tkr (16 363), vilket motsvarar
en ökning om 40,1%. Bruttomarginalen uppgick till 52,0% (59,9%).

Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 1
392 tkr (1 580). Resultat före skatt uppgick till 687 tkr (1 075).

Halvår jan - juni 2017
Nettoomsättningen uppgick till 40 177 tkr (26 540), vilket motsvarar
en ökning om 51,4%. Bruttomarginalen uppgick till 52,5% (60,7%).

Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 2
882 tkr (2 957). Resultat före skatt uppgick till 1 537 tkr (1 944).

Väsentliga händelser under perioden Q2
Omsättningen ökar under Q2 med 40,1% och bolaget befinner sig i en
kraftig expansionsfas. Trots en

kylig vår och avsaknad av högsommarväder visar Alvestaglass en god
utveckling. Vinsten är något lägre

än tidigare år beroende på investeringar i marknadsföring, uppbyggnad
av organisationen och marknadsutveckling

utanför Sverige. Bolaget har tagit stora utvecklingskostnader under
det första halvåret som inte

belastar resultatet under Q3 och Q4. Detta kommer att påverka
resultatutvecklingen positivt framöver.

Bruttomarginalerna är också något lägre än tidigare år, vilket beror
på att andelen produkter som tillverkas

av andra varumärken (Haägen Dazs och Bartolini), men som säljs av
Alvestaglass i Sverige, successivt har ökat.

LOHILO är det varumärket som ökar mest och en starkt bidragande orsak
till exportframgångarna.

Under perioden har Alvestaglass etablerat försäljning av LOHILO i
Danmark och i Finland har lansering

skett tidgare under året. Planen är att öppna upp för fler länder inom
kort.

Flera nya smaker har lanserats under perioden såsom Cookie Dough och
Cinnamon Bun för LOHILO och

Apelsin/Choklad och Laktosfri Päronsplit för Alvestaglass. Smakerna
har mottagits väl av konsumenterna.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Omsättningen under juli månad uppgick till 8 276 tkr (5 655), vilket
motsvarar en tillväxt om 46,3%.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/alvestaglass-ab/r/halvarsrapport-januari---jun...
http://mb.cision.com/Main/14735/2338770/717588.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.