Du är här

2018-09-04

Alvestaglass AB: Halvårsrapport januari - juni 2018Alvestaglass AB

Alvestaglass ska genom sitt nytänkande kvalitativa glassutbud, höga
servicegrad med

egen distribution och rimliga priser tilltala den nordiska
glasskonsumenten.

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed
halvårsrapport för perioden

januari - juni 2018.
April - juni 2018 (Q2)
Nettoomsättningen uppgick till 38 320 tkr (22 917), vilket motsvarar
en ökning om 67%.

Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 50,5% (52,0).
Periodens resultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till
4 088 tkr (1 392).

Resultat före skatt uppgick till 3 124 tkr (687).
Halvår jan - juni 2018
Nettoomsättningen uppgick till 63 339 tkr (40 177), vilket motsvarar
en ökning om 57,6%.

Bolagets bruttomarginal för perioden uppgick till 51,8% (52,5).
Periodens resultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till
6 164 tkr (2 882).

Resultat före skatt uppgick till 4 537 tkr (1 537).
Väsentliga händelser under Q2
Alvestaglass levererar en försäljningstillväxt om 67% jämfört med
föregående år. På den svenska

marknaden uppgår tillväxten till 53% och exporten ökar med 286%. Efter
rekryteringen av sex nya

säljare i inledningen av året har vi stärkt vår position på den
svenska marknaden och har nu en stark

rikstäckande distribution. Sommarens värmebölja har påverkat
försäljningen positivt.

Förvärvet av varumärket POP Fruits med 100% frukt på pinne har
utvecklats över förväntan och

Alvestaglass ser en fortsatt stor framtida potential inom segmentet
för hälsosammare produkter.

Exporten fortsätter att skörda framgångar där Finland går allra bäst
följt av de övriga nordiska länderna.

Ett intensifierat arbete pågår för att fortsätta växa utomlands.
VD har ordet
Rörelseresultatet före skatt ökar under perioden januari - juni med
195% och nettoomsättningen ökar

under samma period med 57,6% efter en fantastisk sommar. Vädret har
varit en bidragande orsak till

framgången men den största anledningen är den organiska tillväxten i
Sverige och exportländerna.

För att möta den ökade efterfrågan har Alvestaglass förstärkt
säljorganisationen samt anställt nya

medarbetare inom inköp, logistik och ekonomi.
Tillverknings- och distributionsavtalet med Nick's (glass utan
tillsatt socker) har utvecklats mycket bra

och varumärket kommer nu även att lanseras i Finland.
Under hösten kommer storsäljaren LOHILO (proteinglass) att lansera två
nya smaker och Alvestaglass

(premiumglass) kommer att få både en ansiktslyftning av förpackningen
och nya fräscha smaker.

Dessutom kommer vi att introducera en ny produkt med starka
hälsofördelar i en för oss ny kategori.

Hälsosegmentet har en stark trend i butikerna och vi har möjligheten
att nu expandera inom nya

produktområden med vårt starka varumärke. Håll ögonen öppna! Det finns
med andra ord mycket

spännande att se fram emot och vi är övertygade om en fortsatt stark
tillväxtresa under andra

halvåret 2018.
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/alvestaglass-ab/r/halvarsrapport-januari---jun...
http://mb.cision.com/Main/14735/2607759/902524.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.