Du är här

2017-09-11

AMAZON: 25% FLER BESÖKARE EFTER KÖPET AV WHOLE FOODS

STOCKHOLM (Direkt) E-handlaren Amazon omtalade köp av livsmedelskedjan Whole
Foods, i kombination med kraftiga prissänkningar på livsmedlen, har gett
kedjan mer än bara publicitet: antalet kundbesök hos Whole Foods har ökat med
hela 25 procent, skriver Bloomberg News.

Företaget Foursquare Labs har sammanställt data från de två första dagarna
efter Amazons övertagande av matkedjan. Dessa data har sedan jämförts med
motsvarande dagar ett år tidigare.

Amazon köpte Whole Foods för 13,7 miljarder dollar i förra månaden och redan
samma dag som affären gick igenom sänkte Amazon priserna på Whole Foods med
så mycket som 43 procent på en rad varor. I flera regioner var ökningen av
avtalet kunder anmärkningsvärd: i Chicago besökte 35 procent fler kunder
Whole Foods-butikerna, enligt Foursquare.

Trots det stora intresset har Amazon och Whole Foods en bra bit kvar upp till
de riktiga livsmedelsjättarna: kedjan kontrollerar mindre än 2 procent av
branschen, som domineras av Wal-Mart, Kroger och Albertsons.
---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.