Du är här

2012-02-10

Assa Abloy: Gynnsam konkurrenssituation specifikation - VD

(SIX) Låskoncernen Assa Abloy tog flera större projektorder i
det fjärde kvartalet, bland annat den nya terminalen 2A på
Heathrow, genom specifikation. Bakom framgångarna ligger ett
långsiktigt arbete med att utöka sortimentet och lägga om
arbetssätet. Och konkurrenssituationen är gynnsam.
Det säger vd Johan Molin till SIX.
"Det har skett i ökande grad - för 7-8 år sedan var vi inte
där. Men nu har vi fört ihop varumärket (idag är 80 procent av
försäljningen varumärket Assa Abloy, SIX anm.), vi har slagit
ihop många enheter, vi har utökat sortimentet, vi har utbildat
sortimentsspecifikatörer, vi har adderat hundratals säljare inom
det här området", säger Molin.
Sättet att arbeta är nytt för bolaget, som tidigare skeppade
varor till distributörer som tog hand om försäljningen. Bolaget
producerade utan att egentligen ha en aning om vem som sålde
varorna. Det har ändrats och i dag är bolaget närmare kunden,
säger Molin.
"Och det har en gynnsam effekt även på distributörer. För om
du är den som är där och hjälper arkitekter och slutkunder så
går de till distributörerna och säger att de vill ha den här
låslösningen från Assa Abloy", säger Molin.
Konkurrenssituationen inom det här området beskriver Molin
som "svag". Det finns egentligen bara två stora konkurrenter,
tyska Dorma och amerikanska Ingersoll Rand.
"Stanley (Stanley Black & Decker, SIX anm.) hade också
specifikatörer historiskt, men de har backat ur det. Förmodligen
fick de ingen lönsamhet. Så det är i stort hela marknaden. Det
finns en i Europa och en i USA som vi konkurrerar mot, annars är
det bara nån här, nån där-konkurrent. Så det är en gynnsam
situation", säger Molin.

Andreas Johansson, tel +46 31-350 64 83
andreas.johansson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.