Du är här

2017-09-01

Audi: Audi satsar på Virtual Reality i bilhallen

I helgen invigs Audis första anläggning som valt att bygga ut den
fysiska bilhallen med en virtuell värld. Med hjälp av VR-glasögon
kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil
verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är
dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis
satsning på digitalisering av bilhallarna.

Att välja bil är inte alltid så enkelt. Rent teoretiskt finns det
flera hundra miljoner möjliga utrustningsvarianter att välja mellan i
Audi-programmet. Med digital teknik vill märket nu göra det enklare
för både säljare och kund att visa upp modellprogrammet och
demonstrera hur tekniken fungerar. Med VR-glasögon kan bilen visas i
tre dimensioner i 360 grader, med alla ljus och ljudeffekter. Det är
även möjligt att uppleva bilen interiört från alla vinklar samt välja
miljö och tid på dagen med olika ljusförhållanden.

Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis
modeller. Ett "röntgenläge" gör det möjligt för teknikintresserade
att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I
framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa
tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som
t.ex. Matrix LED i mörker.

Med VR-tekniken får säljarna ett modernt hjälpmedel som gör det
väldigt mycket enklare för kunden att designa sin egen bil. Audi har
ett fantastiskt urval av lacker, fälgar och inredning och med den
höga kvaliteten på våra digitala lösningar blir det väldigt mycket
enklare att få en känsla för hur bilen kommer att se ut i
verkligheten, säger Charlotte Haggren, Head of Dealer Network
Development.

Först ut i Sverige med tekniken är Svenstigs bil i Halmstad som
investerat i en helt ny bilanläggning. Under året kommer ytterligare
ett antal Audi-återförsäljare att kunna erbjuda VR-tekniken med
headset från Oculus Rift. För att kunna processa de komplexa
datamodellerna har Audi tillsammans med Zerolight utvecklat en extra
kraftfull grafikmotor.

Audi VR experience testades initialt i betaversion under 2015 hos
återförsäljare i Brasilien och Tyskland. Feedback från kunder och
återförsäljare har bidragit till vidareutvecklingen av systemet. Audi
använder sig av Virtual reality inom många områden i företaget - från
försäljning och teknisk utveckling till biltillverkning. Som exempel
används VR-glasögon när logistikpersonal skall utbildas inför
anställning på någon av märkets produktionsanläggningar i världen.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade
drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder
euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav
ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader
globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi
fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens
mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren
Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag
till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/audi-satsar-pa-virtual-reality-i-bilhal...
http://mb.cision.com/Main/222/2338158/717084.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.