Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-04

Audi: Intensiv körglädje med nya Audi A5 och S5 Cabriolet.

Audi lyfter nu på täcket till helt nya Audi A5 Cabriolet som därmed
gör A5-familjen komplett. Upp till fyra personer har nu möjlighet att
njuta av känslan av att köra öppet i den formsköna modellen som vuxit
i utrymme. Den helautomatiska akustiksuffletten kan öppnas på 15
sekunder i upp till 50 km/h. Med mikrofon i sätesbältet underlättas
kommunikationen även med nedfällt tak. I Audi S5 Cabriolet ger den
nya sexcylindriga turboladdade motorn på 354 hk och 500 Nm vridmoment
maximal prestanda. Premiär hos de svenska handlarna sker under våren
2017.

Sportig profil och klassisk tygsufflett

Vid formgivningen utgick designteamet från de slanka linjerna hos
coupe-modellen. Den sportiga profilen betonas genom de korta
överhängen och den långa motorhuven som döpts till power dome. Med en
längd på 4,673 mm är nya A5 Cabriolet 47 mm längre än föregångaren.
Den klassiska och välisolerade tygsuffletten öppnas på bara 15
sekunder och stängs på 18 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h.

Fronten domineras av den tredimensionella singleframe-grillen som är
mycket lägre och bredare än tidigare. Den vågformade sidolinjen med
markerade hjulhus, som kännetecknar hela A5 familjen, gör A5
Cabriolet elegant och ger en referens till Audis DNA med quattro.
Horisontella linjer betonar bredden i bakpartiet som är något smalare
än föregångaren. LED bakljus och LED eller Matrix LED strålkastare
med dynamiska blinkers fram och bak gör högteknologin synlig även i
mörker.

Chassi med adaptiva dämpare

Den breda spårvidden och långa hjulbasen som mäter 2,765 mm är basen
för den balanserade och sportiga chassisättningen. Spårvidden är
1,587 mm fram och 1,568 mm bak. En uppdaterad femlänkad
hjulupphängning används till framaxeln. Bak ersätter
femlänkskonstruktionen den tidigare trapetslänkade upphängningen.
Adaptiva dämpare finns som tillval och är då integrerade med Audi
Drive Select som är standard och ger förare möjlighet att välja
mellan väldigt dynamisk och komfortabel körning. Den nyutvecklade
elektromekaniska styrningen ger bra feedback från vägen och större
styrprecision. Som tillval erbjuds även dynamisk styrning som
varierar utväxlingen beroende på hastighet och styrvinkel.

Lättare och mer vridstyv kaross

Karossen i Audi A5 Cabriolet är styvast i klassen och ändå bland de
lättaste i segmentet. Tack vare en smart materialmix och
lättviktsdesign kunde ingenjörerna öka vridstyvheten med 40 procent
jämfört med föregångaren. Totalvikten har minskat med upp till 40 kg.
Den framhjulsdrivna A5 Cabriolet med 190 hk 2.0 TDI väger nu 1,690
kg. Ytterligare förstärkningar jämfört med Coupen kompenserar för
avsaknaden av tak. Huvud- och sidoairbags samt automatiskt
utskjutande aluminiumprofiler ökar passagerarnas säkerhet i händelse
av krock och voltning.

Brett utbud av motorer och drivlinor

Inledningsvis erbjuds tre motorer - 2.0 TFSI på 252 hk, 2.0 TDI på 190
hk och 3.0 TDI på 218 hk. Senare kommer även 2.0 TFSI på 190 hk och
3.0 TDI på 286 hk. Jämfört med den tidigare modellen ger motorerna
upp till 17 procent mer kraft samtidigt som de förbrukar 22 procent
mindre bränsle. Sexväxlad manuell transmission, sjustegad S tronic
dubbelkopplingslåda eller åttaväxlad tiptronic sörjer för att
kraftöverföringen är skräddarsydd för respektive motor. Som tillval
erbjuds även quattro med ultrateknik och permanent fyrhjulsdrift. Den
senare är standard i 3.0 TDI med 286 hk.

Audi S5 Cabriolet kommer med nyutvecklad 3.0 TFSI. Den överladdade
sexcylindriga motorn levererar 354 hk, 21 hk mer än den tidigare
modellen och accelererar från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Åttaväxlad
tiptronic och quattro permanent fyrhjulsdrift är givetvis standard.

Rymlig och funktionell interiör

De ökade dimensionerna med över 14 mm längre hjulbas och stolar som
kräver mindre utrymme gör det rymligare för föraren och passagerare.
Axelutrymmet fram har ökat med 26 mm och knäutrymmet bak med 18 mm.
Den horisontella arkitekturen på instrumentpanelen med genomgående
luftintag förstärker känslan av rymd. Högkvalitativa material,
färgval och detaljarbete skapar en speciell känsla och understryker
premiumkaraktären. Som tillval finns ett ljuspaket med upp till 30
färger som kan ställas in efter sinnesstämning.

Med suffletten uppfälld rymmer bagageutrymmet ca 380 liter. Den
speciella sufflettförvaringen fälls automatiskt undan och ger därmed
maximalt utrymme i båda situationerna. Ryggstöden i baksätet kan
delas 50:50 och enkelt fällas framåt genom att använda reglage i
bagageutrymmet. Bakluckan kan nu öppnas automatiskt via fjärrkontroll
eller via knapp vid förarsätet. Som tillval erbjuds öppning via
geststyrning med en sparkrörelse under stötfångaren.

Mikrofon i säkerhetsbältet som standard

Tack vare det nya manöver- och visningskonceptet inklusive naturlig
röststyrning och fritextsökning, kan föraren enkelt styra de olika
funktionerna. Med mikrofon i säkerhetsbältena för föraren och
passagerare ökar röstkvaliteten även med suffletten nedfälld. Som
alternativ till de analoga instrumenten erbjuds Audi virtual cockpit
med anpassningsbar digital skärm i förarvyn. Den stora, högupplösta
TFT-skärmen på 12.3 tum ger detaljerad grafik och kan kompletteras
med head-up display för att koncentrera all förarinformation i
siktfältet så att föraren kan fokusera på vägen.

Uppkopplad med Audi connect

Extrautrustad med MMI navigation plus och MMI touch erbjuds en
8.3-tums monitor med upplösning på 1,024 x 480 pixlar. En LTE modul
ger access till onlinetjänster via Audi connect som är kostnadsfria i
tre år. Även kartuppdateringar kan göras kostnadsfritt online vid fem
tillfällen. Mediaenheten inkluderar även en Wi-Fi hotspot så att
passagerarna mot tillägg kan koppla upp sina mobila enheter till
internet.

Med Audi smartphone interface kan iOS och Android-telefoner integreras
och speglas upp på MMI-skärmen, den senare är dock inte frisläppt för
Sverige ännu. Audi phone box ansluter telefonerna till bilens antenn
och förstärker mottagningen samtidigt som de laddas induktivt
förutsatt att de har Qi standard. Med Bang & Olufsen Sound System
förstärks ljudupplevelsen med innovativt 3D ljud och förstärkare med
755 watts och 19 högtalare..

30 förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort

Med upp till 30 förarassistanssystem erbjuds ett brett utbud av
support. En intelligent mix av olika teknik ökar säkerheten,
komforten och bränsleeffektiviteten. Samtidigt tas nästa steg mot den
självkörande teknik som Audi kallar piloted driving.

Den adaptiva farthållaren (ACC) med Stop&Go inklusive
kökörningsassistent spelar en central roll. Den stöttar föraren i
långsamtgående trafik i hastigheter upp till 65 km/h, bromsar och
accelererar själv och kan temporärt även ta över styrningen på
välmarkerade vägar. Den prediktiva effektivitetsassistenten
analyserar GPS information från bilens omgivning och hjälper till att
spara bränsle genom att ge föraren rekommendationer i körningen - en
unik funktion i segmentet.

Collision avoidance assist ingriper om bilen måste köra förbi ett
hinder för att undvika en olycka. Baserat på data från kameran i
fronten, ACC och radarsensorer, räknar den ut en rekommenderad
körlinje inom en bråkdel av en sekund. Utöver dessa erbjuds en rad
assistanssystem som turn assist (vid vänstersväng),
parkeringsassistans, cross traffic assist rear (vid utbackning ur
parkeringsficka), exit warning (vid urstigning), kamerabaserad
vägskyltsavläsning, Audi active lane assist (filhållare) och Audi
side assist (dolda vinkeln varnare).

Omfattande utrustningsprogram

Audi A5 och S5 Cabriolet har omfattande utrustningsmöjligheter. Som
standard ingår xenon strålkastare, Audi Connect Safety & Service,
Audi drive select och dellädersäten. För intuitivt och ergonomiskt
handhavande sörjer Audi MMI radio plus med 7-tums färgdisplay,
mikrofon i säkerhetsbältena och komfortöppning av suffletten. De nya
utrustningslinjerna säkerställer att det finns ett stort urval för
att kunna personifiera sin bil efter eget tycke och smak.

Nya Audi A5 och S5 Cabriolet kommer till återförsäljarna i mars 2017.
Priset för A5 Cabriolet startar på 428.000 och för S5 Cabriolet på
695.000.

Bränsleförbrukning beroende på hjulstorlek:
2.0 TFSI quattro S tronic 252 hk: Bl. körning: 6.3 - 6.6 l/km, CO2
utsläpp: 144-151 gr/km.

2.0 TDI S tronic 190 hk: Bl. körning: 4.5 - 4,7 l/km, CO2 utsläpp:
124-118 gr/km.

3.0 TDI quattro S tronic 160 kW: Bl. körning: 4.9 - 5,2 l/km, CO2
utsläpp: 128-137 gr/km

S5 Cabriolet: Bl. körning: 7,7 - 7,8 l/km, CO2 utsläpp: 175-177 gr/km
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/audi/r/intensiv-korgladje-med-nya-audi-a5-och-...
http://mb.cision.com/Main/222/2116009/585217.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.