Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-20

Audi: Världspremiär för nya Audi A7 Sportback

· Gran Turismo med progressiv design och avancerad teknik
· Helt digital interiör, avancerad uppkoppling och mildhybridteknik
· Förbättrad dynamik och långfärdskomfort

Med nya A7 Sportback visar Audi upp det nya designspråket som kunde
anas redan hos prologue-koncepten. Kraftfulla, dynamiska linjer,
avskalad digital interiör och ännu sportigare körupplevelse med
långfärdskomfort är några av kännetecknen för Audis nya Gran Turismo.
Linjesköna A7 Sportback är dessutom elektrifierad med
mildhybridteknik som standard.

Exteriör med nytt designspråk

Den exteriöra designen i A7 Sportback är ett uttryck för det nya
designspråket som Audi introducerade med prologue-koncepten. Den
skulpturala karossen med sina skarpa linjer signalerar sportig
elegans från alla vinklar. I fronten är Singleframe-grillen ännu
bredare och lägre än hos Audi A8, strålkastarna smalare och
luftintagen ännu mer markerade. Audis ljusdesigners har eftersträvat
en digitalt karaktär på Matrix LED-strålkastarna med 12 ljussegment
som separerats med smala spalter. I sin mest avancerade form kan de
utrustas med laserljus.

Den linjesköna siluetten med skarpa linjer och konvexa ytor definieras
av en lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng där hjulhusen är
tydligt markerade som en referens till Audi's quattro-gener. Den låga
taklinjen sluttar skarpt mot bakpartiet som likt föregångaren är
indraget som på en klassisk yacht. Den långa bakluckan avslutas med
en integrerad spoiler som automatiskt fälls ut vid 120 km/h. En
LED-list binder samman bakljusen som består av 13 vertikala segment,
som även lyser upp med animationer vid dörröppning. Gran Turismon är
4,969 mm lång, har en hjulbas på 2,926 mm och är 1,908 mm bred men
endast 1,422 mm hög.

Reducerad interiördesign

Interiören präglas av en futuristisk och samtidigt reducerad design
med högkvalitativa materialval och loungekänsla. De horisontella
linjerna och den slanka instrumentpanelen ger en känsla av rymd medan
den förarorienterade mittkonsolen understryker den sportiga
karaktären. Med den svarta paneloptiken inramad i grafitgrå
aluminium, smälter den in i instrumentbrädan när den stängs av.

Digitala skärmar med akustisk och haptisk feedback

Nya Audi A7 följer samma digitaliseringsstrategi som Audi A8. Nya
högupplösta touchskärmar ersätter det traditionella vridreglaget hos
föregångaren. Överst en 10.1-tums pekskärm med tydlig grafik och
intuitiv meny med färre nivåer som liknar logiken i smarta mobiler.
Användaren kan dessutom själv byta plats på och anpassa viktiga
ikoner på samma sätt som i en mobil. Nedanför huvudskärmen finns en
8.6-tums skärm som styr klimatanläggningen och komfortfunktioner. På
den nedre skärmen kan föraren även skriva in resmål och sökningar med
pekfingret.

Audi har gått ett steg längre för att överföra den fysiska känsla i
traditionella reglage till den digitala skärmen. När användare
aktiverar en funktion hörs och känns ett klick som bekräftelse.
Direkt i förarens siktfält finns dessutom de viktigaste funktionerna
samlade i Audis virtual cockpit som enkelt kan styras med hjälp av
multifunktionsratten. Röststyrningen i nya A7 Sportback gör det ännu
enklare och mer bekvämt. Med MMI navigation plus processar det
naturliga röstdialogsystemet frågor och kommandon på två sätt, dels
med information som är lagrad i bilen, dels med information som
hämtas in tack vare att bilen är uppkopplad.

Uppkopplad för ökad komfort och säkerhet via infotainment och
connect-tjänster

Med samma utbud av avancerade och uppkopplade tjänster som i Audi A8
är Audi A7 rustad för att göra resan ännu mer komfortabel och säker.
Upp till sju förare kan lagra sina önskade inställningar i
individuella användarprofiler där så många som 400 parametrarar kan
personaliseras. Audi connect erbjuds med ett stort antal
online-tjänster. Med hjälp av andra Audi-bilar skapas s.k. swarm
intelligens och Car-to-X-tjänster så att bilarna kan varna varandra
vid halka eller trafikolyckor. Nya A7 Sportback är standardutrustad
med MMI navigation medan MMI navigation plus erbjuds som tillval. För
den som önskar erbjuds Bang & Olufsen Advanced Sound System med ett
fantastiskt 3D-ljud även till de bakre sätena.

39 avancerade säkerhets- och assistanssystem

Nya Audi A7 Sportback kan utrustas med hela 39 förarassistanssystem
som ökar säkerheten och komforten. Tre paket samlar de flesta: Audi
AI parkeringspaket (introduceras gradvis 2018), Citypaket med den nya
korsningsassistenten samt Tourpaketet som är standard. Den senare
inkluderar bl.a. effektivitetsassistans, som uppmanar till en
bränsleeffektiv körstil, samt en adaptiv körassistent (ADA) med både
adaptiv farthållare och filhållare i ett.

Med AI-knappen kan föraren aktivera Audi AI remote parkeringspilot och
Audi AI remote garagepilot, som kommer att kunna beställas under
2018. Systemen gör att Audi A7 Sportback själv kan parkera i en
parkeringsficka eller i garage och styras från utsidan via
myAudi-appen på mobilen. En grundförutsättning för AI-systemens
funktion är den avancerade centraldatorn (zFAS) som hämtar in och
tolkar information från ett stort antal avancerade sensorer som
kontinuerligt räknar fram en bild av omgivningen. Beroende på
utrustningsnivå kan det vara så mycket som fem radarset, fem kameror,
12 ultraljudssensorer och en laserskanner.

Dynamiskt chassi med långfärdskomfort

Nya Audi A7 Sportback är syntesen av sportighet och komfort. Den
dynamiska fyrhjulsstyrningen som finns som tillval, det nya
elektroniska chassiprogrammet (ECP) som är den centrala styrenheten
för chassit, och den uppdaterade luftfjädringen gör körupplevelsen
ännu vassare. A7 är därmed den perfekta Gran Turismon: dynamisk på
slingriga landsvägar men ändå bekväm på längre motorvägssträckor.

Fram- och bakaxeln har i många delar nyutvecklats. Den progressiva
styrningen som är standard ger direkt respons från vägen, med sportig
utväxling som blir ännu mer direkt ju längre ratten vrids. Fyra
fjädringsval erbjuds: konventionell stålfjädring, sportfjädring som
sänker markfrigången med 10 mm, elektroniskt styrd dämpning eller
självnivåreglerande adaptiv luftfjädring. Den dynamiska
fyrhjulsstyrningen kombinerar direkt och sportig styrrespons med
suverän körstabilitet. Styrutväxlingen varierar som en funktion av
hastigheten mellan 9,5:1 och 16,5:1 genom aktiva styringrepp på fram-
och bakaxeln. Det minskar vändradien vid fullt utslag med 1,1 meter.
I hastigheter över 60 km/h styr axlarna i samma riktning för att öka
stabiliteten och underlätta snabba filbyten.

Sportdifferentialen som erbjuds som tillval fördelar vridmomentet
aktivt mellan bakhjulen och kompletterar fyrhjulsdriften quattro.
Liksom dynamiska fyrhjulsstyrning, elektroniskt styrd dämning och den
adaptiva luftfjädringen är sportdifferentialen integrerad i den
elektroniska chassisplattformen (ECP) för maximal precision. Föraren
kan använda Audi drive select för att aktivera olika körprofiler med
tydligare skillnader mellan komfort och sportighet jämfört med
föregångaren.

Elektrifierad med mildhybridteknik som standard

Alla motorer i A7 Sportback är elektrifierade mildhybrider (MHEV) som
ökar komforten och minskar bränsleförbrukningen. De två V6-motorerna
kombineras med ett 48-volts huvudelsystem. En kombinerad
generator/startmotor (BAS) arbetar tillsammans med ett
litium-jon-batteri och kan därigenom återvinna energi med upp till 12
kW vid inbromsning. Vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h kan
fyradörrascoupén rulla fritt med motorn deaktiverad och sedan starta
smidigt igen via BAS (Belt Alternator Starter).

Start-stop funktionen aktiveras nu redan vid 22 km/h. I kombination
med frontkameran som är standard, startas motorn i förväg vid
stillastående så snart som bilen framför börjar röra på sig. Vid
verklig körning sänker mildhybridtekniken bränsleförbrukningen med så
mycket som upp till 0,7 liter/100 kilometer.

Nya Audi A7 Sportback kommer inledningsvis med en 3.0-liters V6
TFSI-motor på 340 hk och 500 Nm i vridmoment, vilket ger 0-100 km/h
på 5,3 sekunder. Enligt NEDC förbrukar grundversionen av Audi A7 55
TFSI 6,8 liter/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 154 gram. 3.0
TFSI-motorn är utrustad med en sjustegad S tronic-växellåda och det
bränslebesparande quattrosystemet med ultrateknik, som blixtsnabbt
kan koppla ur driften till bakhjulen och frikoppla kardanaxeln när
fyrhjuldriften inte längre behövs. Fler sex- och fyrcylindriga
bensin- och dieselmotorer kommer att introduceras kort efter
produktionsstarten.

Coupé, Sedan och Avant - i en Sportback

A7 Sportback kombinerar det bästa från alla världar med design som en
Coupe, rymd som i en Sedan och flexibilitet som i en Avant.
Interiören imponerar med mer utrymme och bekvämare säten trots den
sluttande taklinjen. Jämfört med föregångaren har längden invändigt
ökat med 21 mm vilket ger mer knäutrymme. Baksätespassagerarna har
dessutom bättre huvudutrymme. Lastbredden har ökat jämfört med
föregångaren och mäter nu 1.050 mm.

För den som vill göra resan extra behaglig erbjuds justerbara,
skräddarsydda kontursäten med ventilation och massage fram. För den
som önskar erbjuds två individuella säten bak som tillval. För att
göra resan ännu mer behaglig kan luften i kupén förbättras med
luftjoniserare, doftgivare och ett effektivt luftfilter.

Karossen i stål och aluminium är en nyckel till den direkta körkänslan
och ökade komforten. Gran Turismon får toppvärden när det gäller
vridstyvhet, ljudkvalitet och luftmotstånd, och skämmer bort sina
passagerare med minimalt vindbrus och förbättrad ljudkomfort.

Panoramaglastaket med större glasytor släpper in mer ljus och den
eluppvärmda vindrutan och vindrutetorkarna med integrerade
sprutmunstycken ökar komforten vid sämre väder. Trots den slanka
siluetten rymmer bagageutrymmet 535 liter och kan ökas till 1.390
liter med baksätet nedfällt. Bagageutrymmet har dessutom optimerats
så att två golfbagar kan få plats på tvären.

Nya Audi A7 Sportback tillverkas i Neckarsulm i södra Tyskland och
lanseras i Sverige i mars 2018 med försäljningsstart under november.
Ca-priset för Audi A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic är
662.000 kr.

Förbrukning och CO2-utsläpp Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S
tronic:

Blandad förbrukning: 6.8 - 7.2* l/100 km, CO2-utsläpp: 154 - 163* g/km
Sifforna varierar beroende på hjulstorlek
Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene
Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538
65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade
drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder
euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav
ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader
globalt och producerar bilar i 1...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.