Du är här

2017-09-14

AUTOLIV: DELNING RESULTAT AV INTERNA DISKUSSIONER - VD

FRANKFURT (Direkt) Diskussionen om uppdelning av Autoliv har vuxit fram inom
ledningen och styrelsen de senaste månaderna, och är inte ett resultat av
marknadens krav.

Det säger Autolivs vd tillika styrelseordförande Jan Carlson till Nyhetsbyrån
Direkt inför torsdagens kapitalmarknadsdag i Frankfurt.

"Roten till detta kommer från ledningen, med diskussion i styrelsen under
några månader. Vi har diskuterat det här under en tid, med för- och
nackdelar. I diskussionerna har det kommit fram att fördelarna är så mycket
större", säger han och talar om större möjlighet att skapa värde på varsitt
håll för "Passiv säkerhet" (krockkuddar, säkerhetsbälten och rattar)
respektive "Electronics" (aktiva säkerhetssystem, styrenheter och sensorer
samt bromssystem).

"Vem som först kom med uppdelningsidén kommer jag inte ihåg, men hela
ledningen och styrelsen står bakom det. Vi tycker att det nu är rätt att ta
steget med en översyn."

Att uppdelning, som skett i SCA och ska ske i Atlas Copco, skulle vara en
trend som Autoliv hakar på för att efterkomma aktiemarknadens krav förnekar
Jan Carlson.

"Deras uppdelningar har inte påverkat oss någonting egentligen. Vi har enbart
tittat på vårt eget värdeskapande", säger han. Bland de förhandskommentarer
från analytiker inför kapitalmarknadsdagen som bolaget tagit del av finns
inga uppdelningsspekulationer, säger han också.

Han betecknar sedan Autoliv som ganska väl rustat för en uppdelning, och att
man under lång tid sett trenden i bilbranschens utveckling mot det som
Electronics är inriktat mot, exempelvis självkörande bilar.

"Vi har tagit steg i olika former där elektroniksegmentet har skapats.
Organisationsuppdelningen och fokuset på de olika teknikområdena har varit en
process i bolaget i flera år."

Rent konkret behöver en mängd praktiska och legala åtgärder vidtas för en
uppdelning, förklarar Jan Carlson, utan att vilja uppskatta vad det kommer
att kosta.

"Jag kan inte bedöma det nu, men det är säkert en betydande insats som behövs
för att göra det på rätt sätt", säger han och nämner översyn av legala
strukturer, fackliga förhandlingar etcetera.

Han fortsätter:

"Men vi är ganska väl förberedda eftersom vi inte har några gemensamma
fabriker, däremot några gemensamma utvecklingscenter."

Huruvida eventuella böter från EU:s pågående kartellutredning kring Autoliv,
där marknadsuppskattningar om några hundra miljoner figurerar, ska falla på
Passiv säkerhet eller Electronics, vill Jan Carlson inte spekulera i. Han
vill inte ens kommentera huruvida bolaget har fått någon indikation från EU
om när ett beslut om bötesbelopp kan tänkas komma.

Vad tror du att din roll i ett framtida uppdelat Autoliv blir?

"Vi får se hur det här utvecklas, men jag är committad till att genomföra det
här och driva översynen och se till att den slutförs på det sätt styrelsen
beslutar."

Ser du det som att du har gjort ditt när
uppdelningen är klar?

"Det kan jag inte kommentera just nu; det får vi se hur det ser ut och det får
vara en del av översynen."
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.