Du är här

2017-09-12

AUTOLIV: EMOTSEDD HALVTIDSUPPDATERING STUNDAR I FRANKFURT

STOCKHOLM (Direkt) Tror sig Autoliv alltjämt kunna uppfylla sitt nu två år
gamla försäljningsmål, att omsätta 12 miljarder dollar år 2019? Och hur stark
är ambitionen att "potentiellt nå en omsättning på 15 miljarder", som
luftades när målet släpptes? Vad tror man om marknadsandelarna inom
krockkuddar och bälten, och hur lönsam kan resten av verksamheten -
"Electronics" - egentligen bli?

Det är några av frågorna inför torsdagens kapitalmarknadsdag i Frankfurt, som
hålls under årets bilmässa där. Jan Carlson, vd, följer upp
kapitalmarknadsdagen med ett framträdande vid mässan.

"Vi väntar oss att bolaget lämnar en uppdatering om sina nuvarande mål för
slutet av decenniet, där det viktigaste är försäljningsmålet på 12 miljarder
dollar (med en ambition att nå 15 miljarder dollar)", inleder exempelvis
Pareto sin förhandskommentar, där säljrekommendationen upprepas i ljuset av
mager bilproduktion på sistone och en ansträngd värdering.

"Kapitalmarknadsdagen bör ingjuta mer trygghet angående den väntade
tillväxtökningen från 2018 och det efterlängtade lyftet i operationell
hävstång", skriver Jefferies (rekommendation: köp).

"Vi väntar oss att bolaget bekräftar sina finansiella mål - högre tillväxt än
marknaden och en rörelsemarginal (ebit) på 8-9 procent", skriver Carnegie
(rekommendation: köp).

Sedan omsättningsmåletmeddeladeshar bilsäkerhetsbolagets försäljning stigit
från 9 till drygt 10 miljarder dollar, räknat på senast rapporterade
tolvmånadersperioder, det vill säga man har nått knappt halvvägs i halvtid.
Vid senaste rapportpresentationen upprepade bolaget dock sina
12-miljardersförväntningar, och genomsnittsförväntningarna enligt
SME-konsensus ligger på en omsättningsökning till just 12,0 miljarder år
2019. Spannet mellan de 14 bidragsgivarna går från 10,7 till 12,6 miljarder.

Av de 12 miljarderna sade Autoliv när målet publicerades att runt 3 miljarder
dollar skulle komma från affärsområdet Electronics (2016: 2,2 av 10,1
miljarder), där "Aktiv Säkerhet" (radar- och bromssystem etc) skulle stå för
mer än 1 miljard (resten av "Electronics" utgörs framför allt av
elektroniksystem till den så kallade passiva säkerheten, med vilket förstås
krockkuddar, rattar och säkerhetsbälten).

Det sistnämnda fick sig en törn för ett år sedan, när Autoliv i en
kvartalsrapport sköt upp försäljningsmålet för Aktiv Säkerhet med ungefär ett
år på grund av tajming av diverse order. Detta sänkte kursen flera procent
trots en rapport som var starkare än väntat, och investerarsentimentet
gentemot "Aktiv Säkerhet" betecknas sedan dess som "bearish" av Jefferies. Om
Autoliv aviserar några nya order inom aktiv säkerhet under
kapitalmarknadsdagen kan detta vända, menar analyshuset.

Koncernförsäljningsmålet på 12 miljarder låg dock fast, och bolaget sade i
nästkommande rapportpresentation (bokslutskommunikén för 2016) att man trodde
att omsättningen 2019 skulle landa något över 12 miljarder dollar, främst
tack vare den starka orderingång inom passiv säkerhet som Autoliv har flaggat
för under både 2015 och 2016 och sedermera även för 2017.

Vad gäller passiv säkerhet tror Carnegie att Autoliv lämnar ett optimistiskt
budskap, och bespetsar sig på mer öppenhet angående försäljningsmöjligheterna
i kölvattnet av Takatas konkurs i somras. Ett av målen vid senaste
kapitalmarknadsdagen var att öka den dåvarande 39-procentiga marknadsandelen
inom passiv säkerhet, och i juni i år skrev Jefferies att det bör kunna bli
50 procent inom fem år, mot bakgrund av finanschefsoptimism.

Vad gäller lönsamheten skulle den enligt budskapet 2015 öka till 8-9 procent
2019 inom det forskningstunga Electronics, men man har långt kvar - utfallet
blev 2,1 procent under första halvåret 2017 - och Autoliv tros bara nå
halvvägs enligt konsensus. Pareto ser angående detta fram emot detaljer om
Autolivs kostnader inom F&U framöver. Det senast sagda på den punkten är att
bolagets investeringar i forskning, utveckling och teknikanpassning, netto,
förväntas bli mer än 7,0 procent av försäljningen helåret 2017.

Bland övriga heta ämnen finns samriskbolaget om självkörande bilar med Volvo,
Zenuity. Vid senaste kvartalsrapporten sade vd Jan Carlson till Nyhetsbyrån
Direkt att Autolivs investeringar inom teknik för självkörande bilar väntas
börja ge intäkter under 2019-2021.

Autolivs kapitalmarknadsdag direktsänds på webben på torsdag 14 september. Jan
Carlson, vd, inleder med en presentation rubricerad "Strategic Direction",
medan finanschefen Mats Backman äntrar scenen klockan 10.30 med finansiell
överblick och mål.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.