Du är här

2012-02-01

Autoliv: Organisk tillväxt Kina 4 kv nära 7 % bättre än väntat

(SIX) Bilsäkerhetsföretaget Autolivs bolag i Kina ökade
försäljningen med nästan 12 procent till 276 miljoner dollar
under det fjärde kvartalet. Valutaeffekter bidrog med 5 procent.
Den organiska tillväxten på nära 7 procent var bättre än väntat
och betydligt bättre än bilproduktionen som sjönk med 2 procent.
Det framgår av rapporten.
Autolivs tillväxt berodde främst på Wulings nya Hong Guang
och på ökad produktion av vissa GM-modeller samt på Nissans
Quashqai och Volkswagens Passat.
Försäljningen från koncernens japanska bolag steg med drygt 5
procent till 218 miljoner dollar genom positiva valutaeffekter
på 7 procent. Den organiska försäljningen sjönk med 2 procent,
vilket var 15 procentenheter sämre än bilproduktionen delvis pga
oväntat svag bilproduktion till följd av komponentbrist orsakad
av översvämningar i Thailand.
Den främsta orsaken var dock att biltillverkarna nu fått
komponenter för den uppdämda efterfrågan på enklare bilar för
hemma-marknaden efter att ha prioriterat fordon med högt
säker-hetsinnehåll för exportmarknaderna när komponentbristen
pga tsunamin var som värst i det andra kvartalet, skriver
Autoliv.

Per Andersson, tel +46 31-350 64 82
per.andersson@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.