Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-24

Axfood: Axfood plastbantar 25 procent

Med en offensiv strategi vill Axfood driva utvecklingen av
plastanvändning i en mer hållbar riktning. Bland annat ska den totala
mängden plast minskas med 25 procent under de kommande fem åren.

- Vi har satt ambitiösa men nödvändiga mål för att driva utvecklingen mot en mer hållbar plastanvändning med mindre miljöpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Användandet av plast från fossil råvara fortsätter att öka. Samtidigt
materialåtervinns endast en bråkdel av plasten. Det beror på att alla
förpackningar inte fungerar i materialåtervinningen och att stora
mängder plast aldrig lämnas till in av hushållen.

Axfoods plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar
till egna varor ska kunna materialåtervinnas 2022 och att endast
förnyelsebar och återvunnen plast används efter 2030. Dessutom ska
fler engångsartiklar av plast i sortimentet fasas ut och farliga
ämnen tas bort från plastmaterialen. Om fem år ska det totala
användandet av plast ha minskats med minst 25 procent.

Användandet av plast ska minskas löpande under de kommande fem åren
genom att i första hand ta bort överflödig plast och förpackningar
som inte uppfyller företagets krav. Plast i en rad produkter och
förpackningar kan även komma att bytas ut mot andra material.

- Utmaningen är att även om vi vill byta ut plasten mot andra
material, finns det inte alltid likvärdiga alternativ som lever upp
till kraven om livsmedelssäkerhet, hållbarhet, design och kostnad.
Dessutom vill vi inte byta mot material som leder till ökat matsvinn.
Det handlar det om att använda rätt plast på rätt plats, säger Åsa
Domeij.

Axfood har gjort flera insatser för att minska plastanvändningen av
fossil råvara, exempelvis:

· 2015 infördes pant på saftflaskor av plast, något som senare
följts av både pant på flaskor till juice- och smoothie.

· Rengöringsserien Såklart har fått en helt ny design i förnyelsebar
eller återvunnen plast som dessutom klimatkompenserats.

· De tråg som färskt kött säljs på blev mindre och bytte från svart
till genomskinlig plast för att kunna materialåtervinnas.

· En handfull engångsartiklar av plast har tagits bort från
butikshyllorna.

· Materialet i samtliga plastbärkassar inom Axfood har bytts från
fossil plast till återvunnet eller förnyelsebart material.

För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj
ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar'n.
Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt
supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp
och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och
Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har
koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50
miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq
Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/axfood/r/axfood-plastbantar-25-procent,c2915751
https://mb.cision.com/Main/1306/2915751/1112186.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.