Du är här

2012-10-23

Axfood: Minst 25 % av försäljning egna märken 2013 - VD

(SIX) Dagligvaruföretaget Axfoods mål för 2012 om att egna
märken ska stå för 25 procent av försäljningen uppnåddes
tidigare än väntat, i september.

"Det är alltid kul att spränga målsnöret före man har lovat",
säger vd Anders Strålman.

För 2013 siktar bolaget nu på att minst tangera det utfallet,
något som Strålman inte ser som defensivt.

"Nej det är det inte, det är rätt offensivt. Med tanke på att
allt blir väl inte bra med en gång finns det väl en del saker
att rätta till också", säger han.

Vidare talar Strålman väl om de egna märkena, där Garant har
bidragit till utvecklingen, och upprepar att lönsamheten är
högre bland dessa varor än bland märkesleverantörerna. På sikt
menar Axfood-chefen att förbättringar vad gäller lönsamheten är
ett konstant mål och att en ökad andel egna märken där kan vara
en bidragande faktor.

Arvid Raa, 031-350 64 78
arvid.raa@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.