Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-19

AXFOOD: SATSNINGAR FORTSÄTTER KOSTA, TRYGG MED MARGINALMÅL - VD

STOCKHOLM (Direkt) Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och försäljningen
av egna märkesvaror blir en allt större del. Satsningarna på
butiksuppgraderingar och e-handel kommer att fortsätta påverka lönsamheten,
men vd Klas Balkow känner sig samtidigt trygg med bolagets marginalmål.

"Vi har haft en väldigt fin tillväxt. Jämfört med marknaden tar vi tydliga
andelar i stort sett rakt igenom där Willys varit den lysande aktören under
perioden både när det gäller tillväxt och lönsamhet", säger Klas Balkow till
Nyhetsbyrån Direkt.

Under det tredje kvartalet steg omsättningen i jämförbart butiksbestånd inom
Willys med 4,9 procent och rörelsevinsten ökade 16,6 procent (inklusive
Eurocash).

För Hemköp var den jämförbara försäljningsökningen i kvartalet, i egenägda
butiker, 2,9 procent. Rörelsevinsten sjönk till 42 miljoner kronor (68).
Enligt Klas Balkow belastades kvartalet med ungefär 10 miljoner när det
gäller ombyggnadskostnader för Hemköp City i Stockholm. I det andra kvartalet
var belastningen 15 miljoner.

Även kostnader för ombyggnad av andra Hemköpsbutiker har tyngt Hemköps
lönsamhet.

"Jämfört med förra året har vi väsentligt fler ombyggnationer inom Hemköp det
här året. Dessutom har Hemköp öppnat upp fler butiker i år och så har vi
utrullningen av e-handeln", säger Klas Balkow med hänvisning till hela
niomånadersperioden.

Hur ser det ut för Hemköp 2018?

"Vi kommer att fortsätta att utveckla våra butiker, även om den markanta
skillnaden i år, jämför med i fjol, kanske inte kommer att vara lika markant
nästa år. Vi kommer också att öppna fler butiker nästa år och
onlinesatsningen kommer fortsätta att belasta", säger vd:n.

Willys erbjuder nu onlinehandel i totalt 13 städer och innan året är slut
kommer ytterligare sex städer tillkomma. Hemköps onlinehandel finns i sju
städer och här ska två städer tillkomma senare i år.

Axfoods koncernmål är att långsiktigt ha en rörelsemarginal på 4 procent. Klas
Balkow tillträdde som vd i våras och kan nu sägas blivit varm i kläderna.

"Jag har i dag ingen annan uppfattning kring vårt långsiktiga mål, jag känner
mig trygg i det målet", säger han.

Kommer ni adressera marginalmålet mer konkret på er kapitalmarknadsdag i
november?

"Just nu är det de långsiktiga mål vi har. När det gäller kapitalmarknadsdagen
kommer vi nog snarare fördjupa oss inom den verksamheten vi har för att göra
den ännu tydligare", säger Klas Balkow.

Försäljningen av egna märkesvaror stod under det tredje kvartalet för 29,3
procent av den totala omsättningen, att jämföra med 27,4 procent motsvarande
period 2016. Helåret 2016 var andelen 28 procent.

"Vi har haft en god utveckling, ett antal nya varumärken som lanserats, och i
grunden har vi en positiv rullande tolvmånaderstrend", säger vd:n.

Axfoods mål är att minst 25 procent
av försäljningen
ska utgöras av egna märkesvaror. Hur ser framtiden ut?

"Det viktiga är balansen mellan egna och andra varumärken och att de egna
varumärkena utvecklas på ett bra sätt när det gäller kvalitet, innovation,
hållbarhet. Jag har inget annat mål att ge i dag. Men jag ser inte att vi har
nått taket", säger Klas Balkow.

En nyhet i rapporten är att Axfood har sett över strukturen för Närlivs och
påbörjat ett omstruktureringsarbete som ska vara färdigt till årsskiftet.
Rörelsesegmentet Axfood Närlivs kommer framöver heta Axfood Snabbgross.

"Nu lyfter vi upp Snabbgross som ett eget segment, vi samlar våra
Tempo-handlare ihop med Hemköps organisation och övriga delar (B2B) går in
under vår grossiströrelse Dagab", säger Klas Balkow.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.