Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-02-07

AXFOOD: VALUTA TYNGDE 4 KV, SER BÄTTRE UT NU - VD

STOCKHOLM (Direkt) Att Axfoods rörelseresultat kom in klart lägre än fjolåret
och analytikernas förväntningar berodde på främst valutor, men det ser bättre
ut nu.

Det säger Axfoods avgående vd Anders Strålman till Nyhetsbyrån Direkt på
tisdagen.

"Jag är mycket nöjd med det fjärde kvartalet. Det som hänt är sådant som vi
inte kan påverka: kronans svaghet mot framför allt euron och i viss mån
dollarn har sänkt vårt rörelseresultat med 25-30 miljoner kronor", säger han,
och fortsätter:

"Det är sådant som hela branschen har påverkats av, men vi har tagit
marknadsandelar."

Han uppger att Axfood har stärkts mot alla utom Ica, som är den enda
konkurrent som utöver Axfood redovisar sin försäljning, och Ica tycks ha
behållit sin ställning.

De 25-30 miljoner kronorna i valutaeffekt utgör majoriteten av minskningen av
koncernens rörelseresultat till 401 från 448 miljoner kronor. Därutöver
nämner bolaget högre kampanjtryck och utförsäljning av julvaror i sin
rapport.

Nu ser valutaläget bättre ut, exempelvis håller kronan på att stärkas mot
euron, och även i viss mån av dollarn (Axfood köper en del, exempelvis kakao,
kaffe och ris, i dollar).

Juleffekten beskrivs i rapporten som en konsekvens av att julafton i år inföll
på en lördag, något som sänkte Willys rörelsemarginal. Förra gången julafton
var en lördag, 2011, behölls marginalen dock på 4,1 procent jämfört med
föregående år.

"Köpmönstret har ändrats", kommenterar Anders Strålman detta faktum: folk
köper julmat mycket senare numera, med fler färdigvaror, säger han.

Men Willys marginal ligger nu på 3,4 procent jämfört med 4,1 procent 2011.
Borde inte fler färdigvaror innebära ökad marginal för er?

"Jo, men konkurrensen har hårdnat också. Och det är inte procenten som är så
intressant, utan antalet kronor på sista raden", säger han.

Willys rörelseresultat under det fjärde kvartalet 2011 var 201 miljoner
kronor, nästan lika mycket som de 205 miljoner kronor som drogs in under
samma period 2016. Helårsjämförelsen talar dock för den avgående vd:n:
Axfoods nettoresultat uppgick till 1.473 miljoner, mot 891 miljoner 2011,
efter klara förstärkningar i såväl rörelse- som nettomarginaler.
Diagram: kronans utveckling mot euron och dollarn från 2015-10-01.

Källa: Infront
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.