Du är här

2017-05-22

Bahnhof tittar hela tiden på nya europeiska marknader och rustar för fortsatt prispress - marknadschef

Bahnhofs marknadschef Jon Jordås tror att den nuvarande fiberboomen kommer
att pågå längre än ett och ett halvt år till. Men internetspecialisten tar
kontinuerligt kunder från större konkurrenter, och det är inget som kommer
ändras när hela marknaden är utbyggd med fiber.

Det säger bolagets marknadschef Jon Jordås under en presentation vid SvD
Börsplus temadag Digitala Vinnare på måndagen.

Marknadschefen konstaterar att Sverige ligger i framkant gällande
fiberutbyggnaden medan det finns många europeiska länder, som Tyskland, som
har hamnat på efterkälken. Bolaget tittar därför hela tiden på att gå in på
andra marknader i Europa.

Jordås säger vidare att Bahnhof rustar sig för en fortsatt prispress på
marknaden genom att automatisera och exempelvis effektivisera
beställningsflöden. Det är enligt honom en hård konkurrens, men där bolaget
också står bra.

SvD Börsplus upprepade tidigare i maj sin rekommendation köp för Bahnhof
med en riktkurs på 252 kronor i huvudscenariot 2019.

Analystjänsten ansåg att det var betryggande att bolagets rörelsemarginal
återhämtade sig under första kvartalet. Samtidigt angavs effekten från
Amazons molntjänstedivision AWS investeringar i datahallskapacitet på den
nordiska marknaden utgöra en osäkerhetsfaktor.

Marknadschefen tillstår att aktiviteten är en utmaning, men säger samtidigt
att det är en otroligt stor marknad. Han frågar sig hur konkurrenten kommer
att lyckas med trovärdighetsfrågan gällande kundernas integritet. Vidare
kan inträdet enligt Jordås vässa konkurrensen och få Bahnhof att erbjuda
ännu bättre tjänster.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.